Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mitt bygge av stripper/potstill

Potstills, essensbrännare och strippers
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Mitt bygge av stripper/potstill

Inlägg av bonkeman »

Förord: Lägger till några ord här i början av tråden för att klargöra några saker. Jag hade för avsikt att bygga en stripper lik Saurons som har en klistrad tråd om detta i delforumet. Detta gick ju bra ända tills jag började läsa på om mässingskopplingar i destillationsapparater. Risken för bly i produkten fick mig att dra öronen åt mig och helt enkelt lära mig att löda kopparrör vilket ju inte alls var så svårt som jag trodde. Så resultatet blev att själva "ångvägen" är gjord av kopparledningar lödda med tenn/silverlod, men liebigkylaren består fortfarande av kopplingar.

Hej!

Jag har legat lågt ett tag men känner ett sug efter att bygga nåt igen. Jag är ganska trött på att kladda runt med min "superplastis". Den har servat mig väl, men det är för omständigt och den vill gärna stå utomhus under det kallare halvåret för att fungera bra. Tid tar det också...

Jag vill separera ut spriten snabbare! Därför funderar jag på att bygga någon form av stripper. Detta är tänkt att göras med enbart gängade delar då jag inte har nåt att svetsa/löda med. I övrigt hämtar jag mycket inspiration från Saurons bygge: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=32&t=3703

Har börjat fundera på inköpslista:
- Vinhink m. lock
- Kopparrör för "kolonn" och mantel för liebig, 22 mm
- Kopparrör för innerdel liebig, 15 mm
- Bordgenomföring 3/4" till locket
- Klämkoppling 22x20R (borde passa på bordgenomföringen)
- Klämkoppling vinkel 22 mm
- Klämkoppling vinkel 22 -> 15 mm (finns det?)
- 2 x Klämkoppling T-rör 22x15x15 (modifieras så att 15 mm rör kan träs rakt igenom, vips har vi en liebig)

Stigningen får jag till ca 500 mm om jag drar på med 500-600W med elementet. Här har jag en fråga till folket här: Vinner jag något på att proppa ner lite stålull i röret? Det borde ju inte bli sämre i alla fall?

Kommentera gärna! Missar jag något?

Ska försöka göra en enklare skiss på mitt bygge när tid finnes!

Fortsättning följer...
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av Flerpen »

Så länge som du inte har något på toppen som kyler ner ångan så bidrar bara fyllning till att sakta ner ångan.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Du menar att kylningen borde komma direkt ovanför stålullen så att det rinner tillbaka ner genom den? Som det är nu så kommer ju kylningen först efter det att ångan är på väg ner igenom liebigkylaren.

Då kanske jag ska skippa idén med att fylla stigarröret.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av Flerpen »

Ja precis, och då får du en reflux kolonn och inte en potstill.
Vill du ha lite mer "effekt" på brännaren kan du istället lägga till en thumper.

Sen så glömde jag att säga, ja det finns 22-15 vinklar och du behöver t rör för kylvattnet också.
Jag tror även att du kommer få problem med att få 15 röret genom t röret.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Flerpen skrev:Ja precis, och då får du en reflux kolonn och inte en potstill.
Vill du ha lite mer "effekt" på brännaren kan du istället lägga till en thumper.

Sen så glömde jag att säga, ja det finns 22-15 vinklar och du behöver t rör för kylvattnet också.
Jag tror även att du kommer få problem med att få 15 röret genom t röret.
Att det krävs lite modifiering för att trä 15-röret igenom T-röret inser jag, men det borde väl funka att fila/borra lite? Eller förstör jag "klämringsfunktionen" då?

22/15-vinkel med klämkoppling i bägge ändar letar jag fortfarande efter. Har sett att det finns med klämkoppling i ena änden bara, men det är väl bara att köpa till en klämringsmutter? Märks att man inte är VVS:are!
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av Flerpen »

Klämringsfunktionen sabbas inte men däremot är jag rätt säker på att godset i mitten av t röret är för tunnt för stt du ska få plats med 15 röret rakt igenom.

Det går inte att köpa till mutter och kona då en klämringskoppling är konisk i änden och en med r gänfa är platt. Du kan däremot köpa en 22 vinkel och en 22-15 förminskning.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Ok, om godset är för tunnt så faller hela mitt koncept. Jag får kolla upp detta!
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av Flerpen »

Om du kollar på bilerna så ser du att mitten av t röret är mycket smalare.

Din metod skulle kanske fungera om du körde två 22-15-22 t för kylvattnet och raka 22-15 kopplingar på ändarna.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Flerpen skrev:Din metod skulle kanske fungera om du körde två 22-15-22 t för kylvattnet och raka 22-15 kopplingar på ändarna.
Japp. Så får det bli. Ska åka till närmaste Bauhaus vid tillfälle och titta på delar och se om det kan funka.
fajsen
Bryggare
Inlägg: 145
Blev medlem: lör sep 19, 2009 21:21

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av fajsen »

hej.ser inga problem att borra igenom 15 delen.gör det i en pelarborr maskin.
dock blir det svårt å hitta en 22/15 vinkel
då de mig veterligen inte finns.får bli 22 vinkel med 22/15 förminskning i. :wink:
fajsen x-röris
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Lista än så länge. Kan den förenklas så säg gärna hur. Tanken nu är att köpa 22x15 T-rör och använda en rak 22x15-koppling innan och efter för att få ihop min liebig. Men jag ska kolla godset på ett 22x15x15 T-rör först innan jag spikar något. Blir ju en del kopplingar i nuläget.
Bilagor
lista.png
lista.png (105.09 KiB) Visad 5003 gånger
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Bygget har påbörjats. Fixade en massa kopplingar idag och för en stund sen snubblade jag över några gamla kopparrör i källaren som låg och skräpade. Jag sparar in en böj men jag måste samtidigt komplettera med en rak koppling för att få en tillräckligt lång liebig. Blir ju inget utställningsexemplar med en massa skarvar men eftersom 22mm kopparrör för det mesta säljs i tvåmeterslängder så sparar jag ett par hundringar på detta. Men visst, liebigkylaren kommer mest att bestå av kopplingar :lol:

Är själv sjukt nöjd med bordgenomföringen som enkelt kan spännas fast i locket. I framtiden, om detta funkar bra, så är det enkelt att föra över detta till ett rostfritt kärl!
Bilagor
rör.png
rör.png (1.95 MiB) Visad 4973 gånger
fajsen
Bryggare
Inlägg: 145
Blev medlem: lör sep 19, 2009 21:21

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av fajsen »

Hej eftersom du använder denna bordsgenomföring med lång gga så passa på och förstärk locket..
själv skulle jag använt en lödförminskning 22/15 för 30kr istället för 3 22/15 rak .då sparar du en 450kr
+använt 22/15/15 trör...
mvh fajsen
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

fajsen skrev:Hej eftersom du använder denna bordsgenomföring med lång gga så passa på och förstärk locket..
själv skulle jag använt en lödförminskning 22/15 för 30kr istället för 3 22/15 rak .då sparar du en 450kr
+använt 22/15/15 trör...
mvh fajsen
Jag är helt med på ditt resonemang. Jag hade också valt att löda om jag hade haft tillgång till sådan utrustning, men det har jag inte och kommer inte heller att skaffa. Detta projektet går helt ut på att få ihop en utrustning med enkla metoder som vilken lallare som helst klarar av (alltså jag). Jag har ingen fullutrustad verkstad med diverse svetsaggregat, pelarborr och svarv. Jag har en fullutrustad hyls- och bitssats från Biltema samt en drös verktyg jag samlat ihop under årens lopp!

Spara 450:- är nog att ta i. Tyckte inte att delarna var så väldigt dyra, se listan i tidigare inlägg.

Jag håller helt klart med dig om att det hade kunnat vara smidigare och snyggare att använda 22x15x15 T-rör, Men jag bestämde mig för att handla på Bauhaus som ligger närmast mig och de hade inga sådana. Sen är det ju så att man måste avverka lite gods för att kunna trä igenom 15-röret och då kändes det hur som helst enklare att borra igenom en rak koppling jämfört med ett t-rör. Jag har bara tillgång till en handborr. I värsta fall får jag fila om det trilskas. Skam den som ger sig!
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Långsamt men säkert framåt... Hittade ett 15 mm borr för att borra igenom mina 22x15-kopplingar. Fick köpa en extra rak 22x22-koppling för att få en tillräckligt lång liebig med mina ihopsamlade 22-rör som låg och skräpade. Nu är allt monterat och klart förutom den sista böjen som jag bestämmer vinkel på när det väl sitter på plats på jäshinken. Nu tänkte jag fundera på någon form av stativ som håller grejerna på plats. Blir nåt billigt med träreglar...
Bilagor
01.png
01.png (1.5 MiB) Visad 4945 gånger
02.png
02.png (2.32 MiB) Visad 4945 gånger
03.png
03.png (2.33 MiB) Visad 4945 gånger
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster