Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mitt bygge av stripper/potstill

Potstills, essensbrännare och strippers
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Mitt gamla sunkiga vattenkokarelement är nu monterat i botten av en vinhink. Fullkletat med Cascos glassilikon mellan ytorna och åtdraget till drygt hälften. Om ett par dagar när det är genomhärdat så drar jag åt det sista. Bör vara 100% tätt sedan. Den gamla packningen som fanns i vattenkokaren är återanvänd men enbart som planpackning. Jag har skurit bort en bit av den. Jag tog tyvärr inga montagebilder men jag borrade fem små hål istället för ett stort. Typ som i denna beskrivningen: http://bruggarn.blogspot.se/2014/12/mon ... shink.html

Jag gjorde en liten extra distans som syns på första bilden. Vet inte om det var nödvändigt men jag ville inte att skruvarna skulle bottna. Dessutom kunde jag kleta silikon mellan distansen och botten på hinken för extra säkerhet. Valde att montera i botten som är lite styvare och dessutom platt. Nackdelen är ju såklart att hinken måste stå på ett par reglar eller liknande.
Bilagor
2015-09-23 19.01.31.jpg
2015-09-23 19.01.31.jpg (2.15 MiB) Visad 2346 gånger
2015-09-23 19.02.56.jpg
2015-09-23 19.02.56.jpg (2.2 MiB) Visad 2346 gånger
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Lägger en länk här till mitt nya huvudbry:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=5&t=22135

Behöver alla tips jag kan få. Får kanske försöka löda lik förbannat.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Har bestämt mig för att ge mig på lödning. Ser ju faktiskt inte så jäkla svårt ut och det är ju inte någon skönhetstävling.

Ni som kan lödning, vilken värmekälla behövs? Klarar jag mig med en simpel butangasbrännare för köksbruk? Har en sån hemma nämligen när jag gör Créme Caramel en gång om året :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av latmasken »

För 22 mm rör borde en sån räcka, tänk på att hela röret blir varmt fort (koppar leder värme bra) så du behöver en eldfast yta att vara på, polygrip eller nåt att hålla med och gärna handskar.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

latmasken skrev:För 22 mm rör borde en sån räcka, tänk på att hela röret blir varmt fort (koppar leder värme bra) så du behöver en eldfast yta att vara på, polygrip eller nåt att hålla med och gärna handskar.
Utmärkt! Tänkte lägga en beställning på materialet jag behöver hos Rinkaby Rör.

- Lödpasta/lödfett
- Mjuklod
- Rördelar (f-n vad billigt det var)

Deras bilder gör mig dock lite konfunderad. Visst ser deras rördelar för lödning väldigt "ljusa" ut? Ser ju ut som mässing och inte alls den fina kopparfärgen som man brukar se. Men visst är väl alltid dessa i koppar? Ska dra iväg en fråga till RR och höra för säkerhets skull. Står inget på hemsidan.
Bilagor
kopparböj.jpg
kopparböj.jpg (37.21 KiB) Visad 2320 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av latmasken »

Ja, det ser skumt ut med färgen men det är bara bilderna som är skumma. Står det koppar är det koppar. Det är ju avsett för dricksvatten.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Jag har gjort en beställning på Rinkaby nu. Det är koppardelar. Ser fram emot att löda, alltid kul att lära sig nåt nytt!

Enda bekymret jag har nu är genomföringen till locket. Jag var så jäkla nöjd med min bordgenomföring från Biltema men det går numera bort i och med mässingen. Tänker inte fuska nu. Kom gärna med förslag på nån fiffig lösning här. Man kan ju göra som på Saurons fina bygge att man bara löder på en bricka och trär röret igenom, men jag skulle vilja spänna åt på något sätt för att inte riskera att hamna i silikonkladd-träsket för att göra temporära fultätningar.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av Flerpen »

Jag skulle kört på bordsgenomföringen. Som det stog i länken jag skrev i din andra tråd, det är extremt lite det handlar om.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av Dr snuggels »

Finns ju annars bordgenomföringar i rostfritt.

http://www.hjertmans.se/produkter/vatte ... -rostfri-1

Finns säkert andra oxo men det var den första som dök upp på sökningen.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Tack, jag har också sett den! Funderar på en sådan tillsammans med en sån här: http://www.rinkabyror.se/artikel/lodove ... 0x15r-inv/

MEN, jag är inte säker på huruvida den kopplingen är helt i koppar eller ej. Misstänker att den är av mässing men skall förhöra mig med återförsäljaren.

TILLÄGG: Fick svar att den är i rödgods så den går bort. Jag har bestämt mig och då är jag envis :|
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Hmm, en sån här hade varit grym tillsammans med ovanstående rostfria bordgenomföring. Synd bara att det är såna skämtpriser på rostfritt. Med hanteringskostnad (haha) samt frakt hamnar den på över 600 kr!

https://www.esska.se/esska_se_s/Skruvko ... -4940.html
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Aight! Då har delarna kommit från Rinkaby Rör. Otroligt snabb service! Nu ska jag bara fylla på min lilla butangasbrännare och lära mig att löda något så när!

Angående lockgenomföringen så planerar jag att köpa en rostfri bordgenomföring från ovanstående butik, eftersom jag faktiskt kan handla över disk där. Bordgenomföringen bottnar i R20-gängningen på mässingskopplingen och det blir således väldigt lite mässingsyta som exponeras för springångor. Detta löser jag genom att silikona lite på insidan. Visar det sig att denna anläggning funkar fint så tänkte jag ge mig på att lägga lite lod på insidan så är det löst för all framtid.

Nu när jag har grejerna för att löda så känner man sig lite dum att man inte gav sig på att löda alltihop. Men jag tvivlar på att slutresultatet hade blivit vettigt med mina bristfälliga lödkunskaper. Hade väll suttit där med en läckande liebig till slut :mrgreen: Dessutom är det ju jäkligt smidigt att sno ihop hela kyldelen med bara kopplingar! Det enda bökiga där var att borra igenom stoppet i två 22x15-förminskningar. Fick investera i ett 15mm stålborr men det var ganska billigt på Bauhaus.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning

Inlägg av bonkeman »

Då har man lött kopparrör för första gången i sitt liv. Vad hade man gjort idag utan Youtube (och internet i stort)? Finns utmärkta filmer på hur man gör. Jämför man den gamla böjen jag hittade i källaren med min nya så kan jag säga att jag som glad amatör är sjukt nöjd! Tätt är det också :mrgreen:
Bilagor
2015-09-27 20.50.33.jpg
2015-09-27 20.50.33.jpg (3.46 MiB) Visad 2271 gånger
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av Anubis »

Hmm
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... 000020057/
Minibrännare
145:-

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... 000031854/
Gasol
39:-

eller
(https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ke-213050/
Minibrännare
139:-)

http://www.clasohlson.com/se/Tenn--silv ... r307461000
Tenn silverlod
219:-
Summa = 403:-
Förstår du min tankegång
Om man glödgar enden på liebig rören(yttre rören) så kan du knacka ihop dem till 15 mm med en hammare, om du vill spara pengar.
Kopplingar är inte gratis i vanliga fall om inte jobbet sponsrar ditt bygge ;-)

Löda kan du göra hemma på diskbänken(rostfria) om du har det?

Men om du har tänkt att detta bygge skulle bli någon sort lönn kokare så förstår jag den bättre.
Det går alltid att plocka isär den i småbitar och då har du inte längre en hembränningsapparat:-)
Lycka till med bygget
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av bonkeman »

Anubis, jag hör dig och jag håller med dig!

Jag startade detta projektet med avsikt att göra en stripper helt utan att löda/svetsa. För amatören... Vem som helst kan ju dra ihop en klämringskoppling utan att misslyckas. Jag insåg att det skulle bli ett dyrare bygge men det struntade jag i!

Sen började jag noja över bly i mässingskopplingar efter att ha läst på lite... I efterhand... Typiskt mig att bara köra på! Då sket sig projektet och jag gav mig på att löda ihop de delar där ånga kommer i kontakt med mässingen. Och insåg att löda var ju inte alls särskilt svårt! Hade jag gjort några övningsbitar först innan jag gav mig på att löda skarpt så hade det blivit riktigt snyggt tror jag. Nu blev det lite mycket lod men skit samma. Tenn/silverlod är rena hälsokuren jämfört med bly. Jag skaffade för övrigt just den minibrännaren på Biltema som du hänvisar till. Utmärkt!

Enda mässingskopplingen jag har "ångkontakt" med nu är den som sitter på bordgenomföringen till locket men här har jag lagt lite lod på insidan av kopplingen. Själva bordgenomföringen har jag offrat lite pengar på och skaffat i rostfritt.

Min liebigkylare låter jag vara som den är. Som du säger så är ju anläggningen fortfarande lite "lönnkokare" i och med att jag kan avlägsna liebigdelen helt. Men jag personligen tycker att man är jäkligt nojig om man oroar sig för att någon skall upptäcka ens grejer. Man ska nog ha gjort något betydligt värre än lite sprattelvatten för att råka ut för en husrannsakan!
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst