Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mitt bygge av stripper/potstill

Potstills, essensbrännare och strippers
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Mitt bygge av stripper/potstill

Inlägg av Swedish Pride »

beror på hur många KW du ska skick på när du strippar.
jag har 5kw och min liebig e på 80cm, måste ha massa vatten genom den när jag kör fullt flås
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Mitt bygge av stripper/potstill

Inlägg av bonkeman »

Ja, såklart. Jag kör med ett 2kW-element så det bör räcka då. Kanske var jag lite snål med längden. Hade precis lika gärna gjort den 60mm lång...
Online
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Mitt bygge av stripper/potstill

Inlägg av Mooki »

bonkeman skrev: Hehe, ja det ställde till med lite huvudbry det där när jag kom hem med kopplingarna och jag inte fick ihop det.

I början av liebig: Där sitter en 22x15 reducering som sitter halv instucken i böjen och halvt instucken i T-kopplingen. Löd först ihop reducering och 15-röret och därefter böj och t-koppling.
Slutet av liebig: Där har jag filat bort "klackarna" i reduceringen så att den går att trä på 15-röret enkelt.

Kan försöka skissa upp det senare om jag förklarar dåligt :)

Men jag blir lite ledsen när du säger att din liebig på 40 cm är för liten. Min är gjord 45 cm. Tycker du att det är för kort? Beror väl visserligen på hur mycket vattenflöde man har...
Haha, det var rakt inte meningen att göra nån ledsen ;)
Tror jag hänger med på hur du gjorde nu, hade svårt att fatta först men din förklaring räckte gott (insåg själv efter lite betänketid hur avslutet ordnades).

Min gamla 40cm dög gott när jag körde med slutet kylsystem som bara pallade runt 1kW, men när jag testade häromsistens med krankoppling hade jag förväntat mig att kunna kräma på mer, men "icke sa Nicke"... sprutade bara ånga om man maxade (2kW) så fick backa till runt 1-1.2kW, tyckte inte det blev särskilt mycket bättre med ökat vattenflöde heller.
Å andra sidan är min en aning felkonstruerad med alldeles för grovt ytter-rör, möjligt att det påverkar.

Den jag skissar på nu är 95cm lång och "stegad" (om jag fattat rätt vad det innebär), verkar som att ingen nånsin har klagat på att de haft en för bra Liebig så tänkte det är lika bra att ta i lite :shock:
krilla
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 11, 2017 20:26
Utrustning: inte så värst

Re: Mitt bygge av stripper/potstill

Inlägg av krilla »

tjäna angående produktkylaren fattar inte riktigt som vanligt ska man sträva efter så liten diameter på ytter manteln som möjligt. jag har 15mm och ca30 mm på ytter röret blir det bättre verkningsgrad om jag går ner i dia på ytter röret? tycker det borde vara ytan på inner röret som är den svaga punkten först eller?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mitt bygge av stripper/potstill

Inlägg av latmasken »

Om jag inte missförstått så ska det vara "tajt" mellan yttre och inre rör (då passerar vattnet snabbare och du får en bättre kylning med lägre vattenflöde). Men det får ju inte vara så tajt så rören ligger mot varandra. Gissar att en spalt på 2-3 mm är lagom (mindre spalt ger högre motstånd för kylvattnet).
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster