Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stripper med 6kw

Kontinuerliga apparater och alginatjäsning
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av ÖlBurken »

En kontinuerlig maskin är nog riktigt svår att få att fungera bra. Om man vill bygga en tror jag man skulle behöva glaskolonn/kolonner för att se och lära medans man håller på.

När behöver man egentligen en kontinuerlig apparat??
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av latmasken »

Kontinuerlig är väl en sån grej man mest bygger för att man vill klara av det? :)

Men får man till en bra liten kontinuerlig så innebär det att man får grejer som tar mindre plats. Tänk en kontinuerlig på 500 W, visst går det sakta, men du kan köra igenom 50 liter mäsk i ett svep istället för att köra 30 småsatser i din vattendestillator.

Men en kontinuerlig stripper känns annars rätt meningslöst, man har ju ändå sällan kontinuerlig tillgång till mäsk och för husbehovsbränning så är det nog overkill. Men som sagt var, kul att konstruera.

Den ritade lösningen kommer inte fungera bra, överflödesröret (som går uppåt och sen neråt) kommer att fungera som en hävert när det blir fullt.
dreaaamer
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jan 05, 2015 23:25
Utrustning: 2" VM

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av dreaaamer »

latmasken skrev:Kontinuerlig är väl en sån grej man mest bygger för att man vill klara av det? :)

Men får man till en bra liten kontinuerlig så innebär det att man får grejer som tar mindre plats. Tänk en kontinuerlig på 500 W, visst går det sakta, men du kan köra igenom 50 liter mäsk i ett svep istället för att köra 30 småsatser i din vattendestillator.

Men en kontinuerlig stripper känns annars rätt meningslöst, man har ju ändå sällan kontinuerlig tillgång till mäsk och för husbehovsbränning så är det nog overkill. Men som sagt var, kul att konstruera.

Den ritade lösningen kommer inte fungera bra, överflödesröret (som går uppåt och sen neråt) kommer att fungera som en hävert när det blir fullt.

Detta är bara för att ha något att bygga lite utmaning så att säga. Bränner endast för husbehov hade nog varit billigare att köpa från systemet om man ser det på det sättet :D

Nu när du säger de så kommer den ju få en hävert funktion tänkte inte på det ska ändra på överloppet lite så man får bort den oönskade funktionen.

Mycket kommer förändras innan det här bygget är klart det är en sak som är säkert, Men ska försöka hålla er uppdaterade med dom problemen jag stöter på och lite byggbilder självklart. Tror jag får mina grejer från rinkaby imorgon


vh dreaaamer
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av mad76e »

Hur funkar det där egentligen med en kontinuerlig stripper? Då du tillsätter mäsk hela tiden kan du ju inte ta cuts, eftersom det hela tiden tillkommer mer finkel.. Att kola förstör väl hela ideén med en stripper.. Du kommer ändå få finkel i din färdiga produkt även om du kolar. Eller finns det funderingar på att köra en gång till i din VM
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av latmasken »

Med en stripper tar man ju inga cuts ändå? En stripper är ju en "grovdestillering". Blandar du ihop stripper med potstill?

En stripper är ju egentligen ingen speciell brännartyp, det är ett sätt att använda en brännare och det går att använda olika typer av brännare till strippning.
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av mad76e »

latmasken skrev:Med en stripper tar man ju inga cuts ändå? En stripper är ju en "grovdestillering". Blandar du ihop stripper med potstill?

En stripper är ju egentligen ingen speciell brännartyp, det är ett sätt att använda en brännare och det går att använda olika typer av brännare till strippning.
Ja,
Är väl egentligen ingen skillnad på stripper och potstill annat än kanske halsen, som kan ge lite reflux.. En potstill kan användas som stripper och tvärt om.

Men du har förstås rätt, jag var inne på potstill.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av Flerpen »

mad76e skrev:
latmasken skrev:Med en stripper tar man ju inga cuts ändå? En stripper är ju en "grovdestillering". Blandar du ihop stripper med potstill?

En stripper är ju egentligen ingen speciell brännartyp, det är ett sätt att använda en brännare och det går att använda olika typer av brännare till strippning.
Ja,
Är väl egentligen ingen skillnad på stripper och potstill annat än kanske halsen, som kan ge lite reflux.. En potstill kan användas som stripper och tvärt om.

Men du har förstås rätt, jag var inne på potstill.
Som latmasken skrev, en stripper är ingen brännare utan ett sätt att bränna på. Du kan strippa spriten med en potstill.
dreaaamer
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jan 05, 2015 23:25
Utrustning: 2" VM

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av dreaaamer »

Kommer fin koka i min VM
dreaaamer
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jan 05, 2015 23:25
Utrustning: 2" VM

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av dreaaamer »

har fått första rördelarna från rinkaby, har 10meter bromsrör på 8mm som jag ska försöka göra kylspiralen till produktuttaget


Måste få lite tid över så ska jag löda ihop grejerna och göra en första test repa och se vars man gjort sina misstag :9
Bilagor
20150121_164720.jpg
20150121_164720.jpg (154.48 KiB) Visad 934 gånger
Skriv svar

Återgå till "Kontinuerliga apparater"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster