Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stripper med 6kw

Kontinuerliga apparater och alginatjäsning
dreaaamer
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jan 05, 2015 23:25
Utrustning: 2" VM

Stripper med 6kw

Inlägg av dreaaamer »

Håller på och snider på min nya anläggning tanken är att det ska vara ett och samma kokkärl som jag byter kolonn/stripper på beroende på vad jag ska göra.

Kommer ha en 1-2kw elpatron för att koka med kolonnen 2" VM "finkok" och en 6kw elpatron som är tanken att använda till uppvärmning och när man kör strippen.

Men min stora fråga är att om man har nog stor kylning klara ett 2" rör så mycket effekt som 6kw? Har tänkt bara göra en enkelt 50cm hög stripper med en 45graders arm som lutar neråt så det blir noll relux.

Tänkt kyla med 10mm prisolrör enkelspiral inuti 2" röret så och sätta in så mycke det bara ryms tippar på över 5meter iallafall som jag sen kör kallvatten igenom
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av Anubis »

dreaaamer skrev:Håller på och snider på min nya anläggning tanken är att det ska vara ett och samma kokkärl som jag byter kolonn/stripper på beroende på vad jag ska göra.

Kommer ha en 1-2kw elpatron för att koka med kolonnen 2" VM "finkok" och en 6kw elpatron som är tanken att använda till uppvärmning och när man kör strippen.

Men min stora fråga är att om man har nog stor kylning klara ett 2" rör så mycket effekt som 6kw? Har tänkt bara göra en enkelt 50cm hög stripper med en 45graders arm som lutar neråt så det blir noll relux.

Tänkt kyla med 10mm prisolrör enkelspiral inuti 2" röret så och sätta in så mycke det bara ryms tippar på över 5meter iallafall som jag sen kör kallvatten igenom
Hej
Eftersom ingen har svarat dig så ska jag försöka ge dig min åsikt.
En stripper är ju en enkel potstil. Om du försöker köra med 6 kW och 2" kolonn så kommer den att koka över. Dvs du kommer att få mäsk upp i röret. Du måste reglera effekten så att tempen är ca 78 i toppen av röret. Du måste fråga dig själv: varför strippar jag mäsken?
Du vill väl få en renare sprit med högre konc.
Din kylning kommer inte att fungera eller räcka till.
Du har inte talat om hur stort ditt kokkärl är. Den kan fungera om du har ett på ca 100-200 liter.
Då blir värmeförlusterna tillräckligt stora. Men 2" kommer inte att räcka till tror jag.
Om du börjar koka i så stora mängder så är det inte längre en hobbyverksamhet.
Lycka till
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av ÖlBurken »

Om det kokar över vågar jag inte uttala mig om, men kylningen tror jag räcker, speciellt så här års. Men lyckas du verkligen vira 10mm prisol så tight att du får in det i ett 2-tumsrör? Jag tror jag kör 6mm oljerör, vilket utan problem kyler 2kW.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av latmasken »

Jag förstår inte varför det skulle koka över, det är ju bara att se till att ha tillräckligt med tomrum ovanför mäsken i kokkärlet så kokar det inte över?

Och reglera effekten så temperaturen är 78 grader i toppen av röret? Det var ju den vanföreställning man hade på labmastertiden? Det effekten styr är hur mycket ånga som bildas, temperaturen på ångan påverkas inte av effekten (mer än att vid låg effekt hinner kanske ångan kylas lite mer på vägen upp eftersom ånghastigheten blir låg).

Sen är väl grundfrågan (som de flesta verkar ha missuppfattat): Klarar en 2-tums kolonn ångmängden som en 6 kW kokare ger?

Att kylaren klarar det är en förutsättning för frågan.
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av mad76e »

latmasken skrev:Jag förstår inte varför det skulle koka över, det är ju bara att se till att ha tillräckligt med tomrum ovanför mäsken i kokkärlet så kokar det inte över?

Och reglera effekten så temperaturen är 78 grader i toppen av röret? Det var ju den vanföreställning man hade på labmastertiden? Det effekten styr är hur mycket ånga som bildas, temperaturen på ångan påverkas inte av effekten (mer än att vid låg effekt hinner kanske ångan kylas lite mer på vägen upp eftersom ånghastigheten blir låg).

Sen är väl grundfrågan (som de flesta verkar ha missuppfattat): Klarar en 2-tums kolonn ångmängden som en 6 kW kokare ger?

Att kylaren klarar det är en förutsättning för frågan.
Beror helt på kärlet. Ett 150 liters kärl ger en viss mängd ånga, ett 500 liters kärl ger betydligt mer ånga. Mer ånga högre tryck & temperatur. Och det ställer krav på svetsfogar, kollon och kylning
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av latmasken »

Nej nej nej, storleken på kärlet påverkar inte hur mycket ånga som bildas.

När man tillför energi till mäsken så stiger temperaturen, när temperaturen når kokpunkten börjar mäsken istället förångas. Den mängd ånga som bildas är helt proportionell mot mängden energi som tillförs, energin beror enbart på effekten (energi=effekt gånger tid).
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av Anubis »

latmasken skrev:Jag förstår inte varför det skulle koka över, det är ju bara att se till att ha tillräckligt med tomrum ovanför mäsken i kokkärlet så kokar det inte över?

Och reglera effekten så temperaturen är 78 grader i toppen av röret? Det var ju den vanföreställning man hade på labmastertiden? Det effekten styr är hur mycket ånga som bildas, temperaturen på ångan påverkas inte av effekten (mer än att vid låg effekt hinner kanske ångan kylas lite mer på vägen upp eftersom ånghastigheten blir låg).

Sen är väl grundfrågan (som de flesta verkar ha missuppfattat): Klarar en 2-tums kolonn ångmängden som en 6 kW kokare ger?

Att kylaren klarar det är en förutsättning för frågan.
Eftersom han inte angav hur stort hans kokkärl var antog jag att han hade en på ca 25-50 l.
Om man matar in i ett sådant kärl 6 kW så finns det en stor risk att det kommer att koka för häftigt.
Med bara 2" rör så tror jag inte att det kommer att räcka ångtrycket kommer bli för stort och hans kylanordnig (som jag inte riktigt begriper) kommer inte hinna kyla ångan.

"temperaturen på ångan påverkas inte av effekten" sa du
What???
Det här är en 50cm potstil / stripper inte en VM.

Det är alltid lika kul att få igång diskussionen. :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av latmasken »

Med 25 l mäsk i ett 50-liters kokkärl har jag svårt att se att det skulle kunna stänka upp mäsk i kolonnen.

I övrigt rekommenderar jag en bok i gymnasiefysik.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av Anubis »

latmasken skrev:Med 25 l mäsk i ett 50-liters kokkärl har jag svårt att se att det skulle kunna stänka upp mäsk i kolonnen.
Vart har du fått det ifrån det var ju aldrig frågan.

latmasken skrev: I övrigt rekommenderar jag en bok i gymnasiefysik.
Så du påstår att om vi har två likadana stripper och vi matar ena med 2kW och den andra med 4kw så kommer ångtemperaturen på båda vara den samma.?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av latmasken »

Jag tolkade ditt uttryck "koka över" som att du menar att mäsk kommer att komma upp i kolonnen.

Och ja, ångan från de två kokarna kommer att ha samma temperatur, vilken temperatur ångan har beror främst på alkholhalten.

Möjligen kan man se att ångan från kokaren med högre effekt är lite lite varmare eftersom det högre ångflödet gör att den inte hinner kylas lika snabbt på väg upp i kolonnen, men temperaturen på ångan som lämnar mäskens yta är lika hög oavsett kokarens effekt. Med dubbel effekt blir det dock dubbelt så mycket ånga.

Det är ju rätt enkelt, säg att du har rent vatten. Vi vet att vatten kokar vid 100 grader. Vattnet blir inte varmare än 100 grader oavsett hur hög effekt du har. Det kokar bara "vildare" om du ökar effekten.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av Anubis »

latmasken skrev:Jag tolkade ditt uttryck "koka över" som att du menar att mäsk kommer att komma upp i kolonnen.

Och ja, ångan från de två kokarna kommer att ha samma temperatur, vilken temperatur ångan har beror främst på alkholhalten.

Möjligen kan man se att ångan från kokaren med högre effekt är lite lite varmare eftersom det högre ångflödet gör att den inte hinner kylas lika snabbt på väg upp i kolonnen, men temperaturen på ångan som lämnar mäskens yta är lika hög oavsett kokarens effekt. Med dubbel effekt blir det dock dubbelt så mycket ånga.

Det är ju rätt enkelt, säg att du har rent vatten. Vi vet att vatten kokar vid 100 grader. Vattnet blir inte varmare än 100 grader oavsett hur hög effekt du har. Det kokar bara "vildare" om du ökar effekten.
Men du har en blandning av två vätskor med olika kokpunkter. Med mer effekt så kommer mer vattenånga att förångas och ångtemperaturen kommer därför att öka från alkoholens kokpunkt.
Temperaturspannet inne i kolonnen kan därför variera mellan ca78 till 100 grader.
Håller du inte med?
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av mad76e »

latmasken skrev: Den mängd ånga som bildas är helt proportionell mot mängden energi som tillförs, energin beror enbart på effekten (energi=effekt gånger tid).
Sant, men denna förutsätter att storleken på kärlet är detsama.. Sedan spelar det ingen roll om du så har tiokw eller 2kw, den kommer ändå koka, och tiden här är i viss mån inte intressant. Av intresse är ytan för avdunstning.

Ju mer kw han använder i den där desto snabbare ånga/ avdunstning (tryck) blir det upp till en gräns speciellt om kollonen är för liten, då kokkärlet blir en ångkokare

Blir det en ångkokare av kärlet (trycket ökar p.g.a otillräcklig kollon) ökar både trycket i kärlet och tempen på ångan/ innehållet.. Bilden nedan är byggd efter hur vatten reagerar. Vet inte hur mäsk reagerar dock
fqj1EO9.png
Men, till sak. Kan han köra den som VM idag kan han även köra den som stripper (om samma kärl används). Det ena förutsätter det andra. Använder han den idag som en VM och han vill byta kollon till en stripper, så lär det nog funka. (logik) men jag reagerade på att inget nämns om själva kärlet. Kärlet kunde lika väl vara en gammal oljetank på 1500 liter, vad vet vi :D
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av ÖlBurken »

Man ska inte förväxla avdunstning och förångning, det är två helt olika saker. Avdunstning är beroende av arean på vätskans yta och beror på att luften ovanför vätskans yta är torr och suger åt sig fukten. Vid förångning mättas luften med ånga/ersätts av ånga och då sker ingen avdunstning. Avdunstning tar dessutom dagar eller veckor. Förångning är enbart beroende av tillförd effekt.

När jag bränner whiskey har jag initialt en hel del skum, men det lägger sig efter ett tag och då kan jag höja effekten. Senare i koket skulle jag förmodligen kunna dubbla eller tredubbla effekten (till 6kW) utan problem. Med en vanlig sockermäsk har man förmodligen mindre skumbildning dessutom. Det bildas inget tryck i kolonnen att tala om, det är ju öppet rör. Alltså är det alltid en atmosfärs tryck i kolonnen och kärlet, jag skulle snabbt upptäcka om trycket steg, jag kokar nämligen i plasthink. Locket skulle lossna direkt. 2 atmosfärer/bar innebär ett tryck av 10 meter vattenpelare, om man någonsin skulle komma upp i det trycket i en brännare då ska man lägga benen på ryggen! Nu föreställer jag mig en stripper utan packning och refluxkylare!

Det som begränsar tror jag är att ånghastigheten blir så stor att ångan smiter förbi produktkylaren. Jag stoppar in en tuss kopparnät i och runt mina kylare för att förhindra detta. Nätet ligger i kontakt mot kylarna och agerar kylflänsar och förbättrar därför kondenseringsförmågan hos mina kylare.

Att det är en blandning av två vätskor med olika kokpunkter spelar ingen roll eftersom det bara är vätskan med lägst kokpunkt som kokar.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av latmasken »

mad76e skrev: Sant, men denna förutsätter att storleken på kärlet är detsama.. Sedan spelar det ingen roll om du så har tiokw eller 2kw, den kommer ändå koka, och tiden här är i viss mån inte intressant. Av intresse är ytan för avdunstning.
Nej, storleken på kärlet påverkar inte, inte om vi pratar om "tillförd effekt" som i "patronens effekt minus eventuella förluster". Men det är sant att ett större kärl kan ha högre värmeförluster i och med den större utsidan. Men vi får väl förutsätta att kärlet är ordentligt isolerat.


Tillför du energi till en vätska som inte uppnått kokpunkten så stiger vätskans temperatur. Eftersom energi är effekt gånger tid så ger högre effekt att temperaturen stiger snabbare. Den egenskap hos vätskan som avgör hur fort temperaturen stiger kallas specifik värmekapacitet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_v ... ekapacitet


Tillför du energi till en vätska som har uppnått kokpunkten omvandlas en del av vätskan till ånga. Eftersom energi är effekt gånger tild så ger högre effekt bara att en större mängd vätska förångas. Den egenskap hos vätskan som säger hur mycket ånga som bildas kallas ångbildningsvärme.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ngbi ... v%C3%A4rme

Ångans temperatur blir densamma som kokpunktens vätska. Anledningen är ju att vätskan inte blir varmare än sin kokpunkt, ångan som lämnar vätskan kan alltså inte vara varmare än vätskans kokpunkt. Ångan kan bara bli varmare än vätskans kokpunkt om den värms efter att den blivit ånga.

Sen att trycket eventuellt kan öka om kolonnen är för trång är en annan femma, men det hänger ju mer ihop med ånghastigheten (och DEN beror ju på effekten, eftersom den beror på hur mycket ånga som bildas). MEN, det viktiga här är att trycket påverkar inte det jag har sagt, eftersom jag har sagt att ångan inte blir varmare än vätskans kokpunkt. Det som händer om trycket ökar är att vätskans kokpunkt höjs!


Det finns rätt bra förklarat på wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85nga
Den artikeln handlar visserligen bara om vattenånga, men poängen är att så länge ångan inte är överhettad så har den samma temperatur som vid ångbildningen.
dreaaamer
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jan 05, 2015 23:25
Utrustning: 2" VM

Re: Stripper med 6kw

Inlägg av dreaaamer »

Tack för era inlägg, jag ser att jag missat en lite detalj att dela med er planen har förändras lite efter att ha utrett frågan lite mera, den ska vara kontinuerligt och kokkärlet kommer bestå av ett 120cm hög kolonn och kommer börja med att köra på 2kw (har grejer hemma för det) och se hur det fungerar kommer nog har mycket barnsjukdomar

Planen ser ut så här för tillfället men kommer givetvis förändras innan det är färdigt byggt kom gärna med åsikter

Elpatronen jag ska börjar med är 22cm lång och 2kw har tänkt mig att "mäskpelaren" ska vara 60cm hög så jag kan uppgradera till längre elpatron i framtiden om det behövs men även för att ha lite värmelagrat i mäsken så att de blir lite buffert.

Mäsken ska fyllas på 20cm upp ifrån mäskytan men kommer säkert behöva exprimentera innan jag hittar lämplig höjd så den blir lite förvämd och kommer till en början iallafall ladda med hjälp av våran pålitliga vänn tyngdlagen


Är lite orolig över att "överloppet" inte kommer funger om det blir en mäskström uppåt i kolonnen så att ytan kan stiga högre än vad överloppet är på men det återstår att se hur det blir.

Gå upp i effekt kommer jag göra om jag ser att konceptet fungerar. Väntar på rördelar från rinkaby :)
Bilagor
grovskiss.png
grovskiss.png (24.96 KiB) Visad 1372 gånger
Skriv svar

Återgå till "Kontinuerliga apparater"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster