Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stripper och kola

Potstills, essensbrännare och strippers
tolstoj
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 13, 2014 23:01

Stripper och kola

Inlägg av tolstoj »

Har en liten fundering på det här med så bra sprit som möjligt. Håller just på att strippar lite tänkte strippa ca 100l mäsk. Och sedan strippa lite noggrannare andra vändan med att ta lite cuts. Sedan funderade jag på om man skulle kola en snabb vända innan man kör ner det i wmen. Är det någon som provat detta???
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Stripper och kola

Inlägg av Andy »

Det lär ju bli rent. Men det känns som att du hanterar din VM fel ifall det inte redan blir rent nog. Brukar du strippa mäsken i vanliga fall. Eller kola i efterhand?
tolstoj
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 13, 2014 23:01

Re: Stripper och kola

Inlägg av tolstoj »

Har bara kört vmen 2 gånger nu och strippat först båda gångerna. Är helnöjd med min produkt okolad men tänkte att det karske skulle bli någon skillnad om man gjorde en snabb kolning imellan. Var bara väldigt ny fiken om det skulle göra produkten ännu bättre. Eller om man har nått taket redan nu.
Carolus
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jan 03, 2015 2:02

Re: Stripper och kola

Inlägg av Carolus »

tolstoj skrev:Har bara kört vmen 2 gånger nu och strippat först båda gångerna. Är helnöjd med min produkt okolad men tänkte att det karske skulle bli någon skillnad om man gjorde en snabb kolning imellan. Var bara väldigt ny fiken om det skulle göra produkten ännu bättre. Eller om man har nått taket redan nu.

Prövade du? Är själv nyfiken på svaret nämligen! :)
Allt jag skriver är givetvis på skämt :)
tolstoj
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 13, 2014 23:01

Re: Stripper och kola

Inlägg av tolstoj »

Oj svarar nu har varigt lite upptagen jo jag prova men det blev ingen större skillnad enligt mig blev det lite lenare men kan ha varigt inbillning absolut inte värt jobbet. Enligt mig.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst