Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

projekt minipotstill

Potstills, essensbrännare och strippers
Q-I
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 14, 2014 19:51
Utrustning: rostfri superplastis

projekt minipotstill

Inlägg av Q-I »

Så har jag äntligen dragit ur den stora tummen ur röven och byggt mig en potstill. Och inte vilken potstill som helst; denna är gjord för att kunna användas på spisplatta och även över öppen eld! Jag har i nuläget inga bilder (alla har inte såna där fräsiga telefoner med kamera, trot eller ej), men jag ska försöka ladda upp bilder under veckan. I vilka fall som helst, här följer en hyfsat detaljerad beskrivning över vad jag har byggt:

Först vill jag tala om att jag inte har någon som helst erfarenhet av brännare mer än plastbrännaren, så detta var/är en helt ny värld för mig. Jag förstår principen, men jag vet av erfarenhet att teori och praktik kan vara två vitt skilda saker. Jag har arbetat som svetsare nu i snart 10 år och har väl därmed kanske en fördel gentemot många andra att arbeta i rostfritt och även koppar. Allt material som beskrivs kommer från jobbet så det är ingen idé att fråga om pris och inköpsställe för jag har inte en aning. Allting är ihopsvetsat hemma eftersom tjänstemän har en tendens att vara väldigt nyfikna på jobbet.

Det första jag gjorde var att inhandla en, vad jag trodde var, femliterskastrull på tradera för 50 kronor. Dessvärre visade det sig när jag fick hem den att den inte alls var på 5 liter utan 3 liter. Hursomhelst, den var i rostfritt och det var det som räknades.

På jobbet lånade jag ett 1 1/2" rör på 400mm och ett 10mm rör på 100mm. Detta kom att bli "kolonnen", den del som ångan skulle stiga upp i och förhoppningsvis hinna kylas lite innan den nådde kopparspiralen. Grytans originallock var i 0.6mm plåt, så den kastades och ersattes med en väldigt fräsig borstad 2mm rostfri plåt. På denna plåt monterades ett dykrör för termometer, en påfyllningsplugg med o-ring och såklart själva kolonnen. Sedan svetsades allting ihop för att få ett tätt och slutet system som inte under några som helst omständigheter kan läcka lättantändliga gaser.

på locket står ett vertikalt 1 1/2" rör och högst upp på det röret sitter 10mm röret fastsvetsat i cirka 80 grader så att det blev ett litet nedförslut. Tanken var från början att löda dit kopparspiralen, men efter lite tankeverksamhet kom jag på att det kommer bli en väldigt svårflyttad mojäng. Därför valde jag att använda mig av en rak klämringskoppling. Kopplingen sitter fast monterad på kopparspiralen, som också är 10mm, och skruvas på och av på det rostfria röret. Detta bara för att det rostfria är betydligt hårdare och deformerar inte klämringen på samma sätt som kopparen gör.

Kopparspiralen är biltemas berömda prisolrör, avskalat givetvis, och kostar ca 350:- för 5 meter. denna handbockades till sin rätta form. Sedan placerade jag spiralen i en 25-litersdunk med avkapad topp, stack ut rörändan några centimeter ovanför botten och använde slutligen superdundersilikon för att få det tätt. Sedan fixerades spiralen i dunken med buntband som fästes i förborrade hål. Lite silikon i buntbandshålen och sen var det tätt.

Jag provkörde med vatten första gången för att se om ångan överhuvudtaget tog sig ut eller om den stötte på nån uppförsbacke i spiralen som gjorde att den kunde bygga tryck. Detta funkade felfritt och jag drog åt buntbanden i det läget som spiralen stod i. Idag tog jag nästa steg och köpte en baginbox med vin, eftersom jag inte har någon färdig mäsk hemma, och brände ut. En extrem bismak av vinet blev det, men ändå väldigt alkoholhaltigt :) Jag slängde den första decillitern och tog sedan 2.5 dl sprit ur 3 liter vin. Det verkar funka helt okej, så i veckan blir det till att sätta riktig mäsk och se vad som händer. Om allt går som det ska så ger jag mig på nästa projekt; en 10-literskastrull :)

Tack för att du läste och kom gärna med frågor!
Moony
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 08, 2014 4:48

Re: projekt minipotstill

Inlägg av Moony »

Sätter du en mäsk så gör en fruktmäsk så utnyttjar du potstillens kraft...Misstänker du är för generös när du slänger foreshott...1dl låter för mycket tycker jag borde räcka med en halv. Har läst om slivovitza tror inte det slängs så mycket,däremot vädras drycken i en vecka varav det mesta onyttiga borde avdunsta.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster