Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp med Luftkyld Stripper

Potstills, essensbrännare och strippers
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Hjälp med Luftkyld Stripper

Inlägg av Vässkan »

Går i tankarna på att bygga mig en luftkyld potstill ala vattenrenare modell större.

Tänkte använda mig utav ett 60-liters kärl samt en spiral som endant går nedåt, eventuellt en kort kolonn och en fläkt så blåser på spiralen om det skulle behövas.

Skulle behöva lite teoretisk fakta om hur många watt jag kan trycka i och hur lång spiralen behöver vara för att kunna kyla ångorna till vätskeform.

Kan jag till exempel köra på 10-12mm prisol-rör för att kyla 1000w, hur lång bör spiralen i sådana fall vara om jag kör utan fläkt?

Hur skulle spiralen se ut om man, låt oss säga, trycker i 1500 eller 2000w?
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Re: Hjälp med Luftkyld Stripper

Inlägg av Lullen »

Luftkyld spiral på 2kw är i princip omöjligt, ta och kör med en meter konvektorrör istället så får du lite tryck i strippern
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Re: Hjälp med Luftkyld Stripper

Inlägg av Vässkan »

Lullen skrev:Luftkyld spiral på 2kw är i princip omöjligt, ta och kör med en meter konvektorrör istället så får du lite tryck i strippern
Diggar iden med konvektorrör men vill testa spiral först.

Kan man köra spiral med 1kw tro? Och vilka dimensioner snackar vi om då, 12mmx15m?

Är 12mm för tunt för att trycka på med den effekten?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hjälp med Luftkyld Stripper

Inlägg av Andy »

Jag byggde en luftkyld spiral med 5 meter 10 mm kopparrör. Den klarade av ca 700w med 2st datorfläktar monterade inuti den.
Du bör givetvis ha en grövre diameter på ditt kopparrör, men sålänge du har tillräckligt många fläktar så tror jag att det ska fungera. Men något säger mig att du kommer behöva många... Jag skulle sikta på att skaffa ett konvektorrör.

EDIT: Fläktkyld spiral med 1kW är nog inga problem. 5 meter 12 mm kopparrör och ett par fläktar duger nog för det. Elementet jag hade var på 1kW men jag räknade bort 300W som värmeförluster
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Re: Hjälp med Luftkyld Stripper

Inlägg av Vässkan »

andy skrev:Jag byggde en luftkyld spiral med 5 meter 10 mm kopparrör. Den klarade av ca 700w med 2st datorfläktar monterade inuti den.
Du bör givetvis ha en grövre diameter på ditt kopparrör, men sålänge du har tillräckligt många fläktar så tror jag att det ska fungera. Men något säger mig att du kommer behöva många... Jag skulle sikta på att skaffa ett konvektorrör.

EDIT: Fläktkyld spiral med 1kW är nog inga problem. 5 meter 12 mm kopparrör och ett par fläktar duger nog för det. Elementet jag hade var på 1kW men jag räknade bort 300W som värmeförluster
Okej. Hade eventuellt tänkt mig att skruva isär min gamla bordsfläkt och montera den över eller under spiralen. Den är omkring 35cm diameter och hade väll tänkt att göra spiralen i samma dimension.

Av ren nyfikenhet, hur stort kärl använde du, eller hur många liter strippade du per gång?
Och hur lång tid tog det att bränna ut en sats från det att du slog på elementet?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hjälp med Luftkyld Stripper

Inlägg av Andy »

10 Liter åt gången, kan väl ha tagit ca 4h.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster