Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

300 Liter alembic bygge

Potstills, essensbrännare och strippers
smoke88
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor okt 20, 2011 19:03

300 Liter alembic bygge

Inlägg av smoke88 »

tjena grabbar har lite funderingar innan jag bygger min alembic.

jag är plåtslagare så jag kan knacka ihop en 300liters alembic utan problem men de funderingar jag har innan jag gör det är

1: på 300 liter hur stort koppar rör ska jag ha i toppen? räcker 22mm? eller ska jag ta ett 35mm för att jag inte ska få starkare än 35% den första bryggningen för att få 70% den andra?

2: när man väl gör den i koppar så undrar jag om jag behöver förtenna både brännare och "förvärmaren" för att inte får bi-smak? har itne sett att som stora bryggarna på nätet är förtennade dock.

bilder kommer komma upp när jag börjar.

Tack för svar .
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: 300 Liter alembic bygge

Inlägg av stillton »

1: beror på vilken effekt du ska köra på. men om jag får gissa på 9kw, så skulle jag kört på ett 2" rör. det stigarröret har i princip ingen inverkan på vilken procent du får ut. det som påverkar det är anläggningsytan ovanför mäsken, och där kommer stigarröret vara en väldigt liten del på en 300L kokare.

2: det enda du ska förtenna är delar som du inte vill/kan/orkar rengöra.
smoke88
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor okt 20, 2011 19:03

Re: 300 Liter alembic bygge

Inlägg av smoke88 »

1. gissar du på? hur stark blir det? 35-40? dimetern på brännaren kommer bli 630mm

2. hur ofta behöver man rengöra dessa bitar? ofta?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: 300 Liter alembic bygge

Inlägg av stillton »

smoke88 skrev:1. gissar du på? hur stark blir det? 35-40? dimetern på brännaren kommer bli 630mm

2. hur ofta behöver man rengöra dessa bitar? ofta?
1: ja, jag gissar på att du ska köra på 9kw,eftersom du säger att du ska bygga en relativt stor brännare.... men det är (förmodligen) enklare att du säger vad du ska köra på istället.. antagligen..
2: efter var 3-5 körning.
smoke88
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor okt 20, 2011 19:03

Re: 300 Liter alembic bygge

Inlägg av smoke88 »

jag kommer bränna min äppelcider för att göra calvados liknande cognac.

jag tänkte köra 2 industri doppvärmare på 2.3kw styck.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster