Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygga en miniatyr (fungerande)

Potstills, essensbrännare och strippers
Kulle-bryggarn
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tis mar 05, 2013 0:23

Bygga en miniatyr (fungerande)

Inlägg av Kulle-bryggarn »

Som rubriken lyder så vill jag bygga en lite potstill (för dekoration men den ska fungera)
Jag har en bit 2" kopparrör som blir behållare och sen en bit 6 eller 8mm bränslerör som stig och kylspiral, det blir en blandning på en spiralis och en potstill. Ja tänkte att den skulle rymma en halvliter ungefär och gå att använda med ett värmeljus, lagom för att bränna ut avecen till kaffet! ;)

Är det nån som har några tips eller idéer?
Vad tror ni om min plan? Kan det fungera?
Om inte så får ja väl putsa som en tok på den så att den ser fin ut! :)
Kammaflaje
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: lör sep 29, 2012 4:59

Re: Bygga en miniatyr (fungerande)

Inlägg av Kammaflaje »

Klart att det funkar. Men produkten är ju inte så ren. Det enda som bekymrar mej hur man skall kyla ner produkten. Tror det inte kommer gå alls pga det. Visst en form av isbit runt röret kanske funker. Men det låter mer omständigt än vad det är värt skulle jag tro. Men lycka till.
Kulle-bryggarn
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tis mar 05, 2013 0:23

Re: Bygga en miniatyr (fungerande)

Inlägg av Kulle-bryggarn »

Kollade på små brännare på den sida som gör kopparpotstills (kommer inte ihåg vad den heter)

Där går det bara en kylspiral ned i en hink med kalltvatten och is.
Tanken är inte att det ska bli nån super produkt eller att den ska bli använd så ofta men jag vill endå att det ska funka! :)
Kulle-bryggarn
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tis mar 05, 2013 0:23

Re: Bygga en miniatyr (fungerande)

Inlägg av Kulle-bryggarn »

Nu är behållaren för vätskan klar och just nu står den med vatten i och ett värmeljus under, kan nog ta en god stund med vanligt värmeljus, får nog bli ett större värmeljus nästa gång. Men den håller tätt och rymmer 0,4l.

Det har brunnit i 30 min nu, ska nog förvärma den nästa gång också.
Kulle-bryggarn
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tis mar 05, 2013 0:23

Re: Bygga en miniatyr (fungerande)

Inlägg av Kulle-bryggarn »

Okej... Efter en timme började vattnet förångas och nu efter ytterligare en timme så förångas det fortfarande i samma takt, jag tror att ett större ljus med mera värmeutveckling tillför tillräckligt mycket värme. Nu har väl inte alkohål lika hög kokpunkt som vatten heller så det kanske räcker med ett vanligt!?
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Bygga en miniatyr (fungerande)

Inlägg av raoul-duke »

Gjorde faktiskt en sån där en gång. Hade dock en liten akvariepump som pumpade runt vatten i "worm in a bucket" delen.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bygga en miniatyr (fungerande)

Inlägg av latmasken »

Vill du ha högre effekt från ett värmeljus kan du sätta dit fler vekar. För många går inte men tre stycken jämnt fördelade har jag för mig att sett folk köra med (när de försöker använda dem till minimala campingkök).


Du skulle iofs också kunna göra en liten spritbrännare i värmeljusstorlek.

http://zenstoves.net/TeaLight.htm

Fast det går väl åt mer sprit i brännaren än vad du får ut... Så det är inte en så bra lösning. Möjligen köra en spritbrännare för uppkoket och sen växla till ett värmeljus? Det blir ju då som när man kör en spiralis med 2 kW för uppkoket och sen drar ner till 300 W.
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Re: Bygga en miniatyr (fungerande)

Inlägg av Yoji »

Skulle vilja se en bild på ditt lilla bygge! :)
Peace!
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Bygga en miniatyr (fungerande)

Inlägg av M.och.J »

håller med! en bild hade varit trevligt!
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst