Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gin ”potstill”

Allt om gin
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Gin ”potstill”

Inlägg av jokkman »

Har sökt på detta forum utan att lyckas hitta ett bygge av detta så nu frågar jag.....

Är sugen att bygga en ”gin head” till befintlig apparat men har ingen erfarenhet av detta.
Finns det någon där ute som har gjort det och vad rekommenderas?
Mina förutsättningar är:
Kärl med svetsad gäng anslutning (1 1/4” gänga)

Mina tankar är:
Att bygga en ”smak kammare” för kryddor som sedan skarvas på med ett ”potstill” rör
dvs ”stigaröret” blir i 2st delar, en nedre (bredare/grövre) med plats för smak (kryddor) som man gängar ihop med en smalare ”potstill” överdel.

Behöver hjälp med dimensioner, längder, lösningar mm. Tanken är att man späder redan färdig produkt till ca 10% och kör det genom apparaten och får ut buteljklart gin

Bild
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Gin ”potstill”

Inlägg av aqua vitae »

Finns inte så mycket om det på detta forum tyvärr men på de engelskspråkiga finns mer info om man söker på gin basket:
http://www.artisan-distiller.com/phpBB3 ... f=1&t=5466&
http://www.artisan-distiller.com/phpBB3 ... =31&t=5087&
http://www.artisan-distiller.com/phpBB3 ... f=4&t=4791&
Lycka till och rapportera gärna men bilder osv här :)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

har tagit tid men.....

Inlägg av jokkman »

Det har tagit lite tid för mig att komma igång, har letat och försökt läsa på om dom olika sätt att framställa gin osv....
har bestämt mig iaf för "bombay" sättet. Det blir likande skissen jag har lagt upp.

Har nu införskaffat en "smakkammare" det blev en toalettborstehållare från biltema i rf
http://biltema.se/sv/Hem/Badrum/Toalett ... are-47286/

kommer att svetsa gäng undertill för anslutning till bef kärl och svetsa i locket samma typ av gänga.

bygga en "stripper" liknande sauron's
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=3703
med gänga i foten så att jag kan använda den som endast stripper eller koppla på den på "smakkammaren" och använda den vid gin tillverkning

locket kommer att sitta fast med 3st "avgasfjädrar" typ MC/skoter modell med en silikon packning i locket.

om det går vägen så kan jag börja svetsningen nästa helg....
(har inte tillgång till verkstad själv i dagsläget utan är beroende av en kompis verkstad .....)

Återkommer med bilder och info eftersom det framskrider.

Tips mottages tacksamt :-)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Gin ”potstill”

Inlägg av jokkman »

Det sket sig med att kunna vara i verkstaden, blir skjutet på 1-2 veckor till ..... jobb kom mellan.

Har dock fixat kopplingar och "kryddkärl", tagit lite bilder av dom så man ser vad jag har tänkt.


Bild

Mässingskopplingarna är 1 1/4" (samma som på mitt kärl)
rostfri "kammare" L=290mm D=90 mm
(tar upp 35mm hål i behållare/lock)

kommer att löda ringar på lock och kropp på kammaren. dessa för att kunna fästa MC avgasfjädrar. dom ska hålla locket på plats.
Packning av akvariesilikon.

vill kunna ha möjlighet att byta huvud i framtiden, man vet aldrig vad som kan finnas framöver....

Börjar iaf med att montera en stripper som huvud.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Fortsättning följer......

Inlägg av jokkman »

Efter som det inte är så stort intresse på detta forum gällande Gin tillverkning eller annan "infusionskammar teknik" så uppdaterar jag inte denna byggtråd mera här, om man vill läsa om det hur det går så är ni välkomna till "the Modern Distiller": https://moderndistiller.bryggforum.nu/v ... 307#p18914

Ha de gött :-)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

bild på färdig "kryddburk" ;-)

Inlägg av jokkman »

Mailade med en annan bryggare idag o han tyckte att jag borde skriva lite om min gin tillverkning även här, så nu kommer lite mera info

så här ser den ut färdig!
Bild

Jag tillverkade även en "nätkorg" inuti för att hindra att kryddor/skal far ner i bunken. den är tillverkad av gallret från en rf durkslag som är formad som en hink och "limmad ihop" med akvariesilikon.
Nätkorgen blir ca 2-3cm ovanför botten (distansringen är så hög)
Bild

monterad på apparat
Bild

Jag har provat att köra med en FET-FOA på toppen istället för en stripper bara för skojs skull och resultatet blev inte illa :-)
med nedan recept så får man ett gin som ligger ganska mitt emellan Greenall's London Dry" och Beefeater.
Körde med så lite vatten som möjligt när jag provade FOA'n på toppen (för att hålla nere refluxen) Jag har då provat flertalet gin som inte varit lika gott som detta under åren!

recept (allt går att handla på tex ica/coop mm)
- Apelsinskal: 40gram
- Citronskal: 25gram
- Torkade enbär: 21gram (har provat med 50g, blev lite starkare smak av enbär)
- hela anis: 2gram (det är anis som ger "den lite kraftiga" eftersmaken på gin som tex hos Beefeater så vill du ha det så öka mängden)
- Torkade Korianderblad: 3gram

Att tänka på!
om du späder gin'et du gör under 40% kan det bli "mjölkigt" inget fel på smaken men intrycket.... det har att göra med "oljorna från kryddorna" (dvs det som ger smak)
Håll % på 41-43 så klarar du dig, annars måste du "kola" ginet om du vill ha bort det "mjölkiga".
Lättast o kola är att använda sig av en "brita kanna" som du demonterar filtret på och fyller i ett grovt kol.
Häll sedan igenom ett par ggr tills du är nöjd, dock så försvinner lite av smaken pga att du "renar ginet"....

fungerar också att slå i en "skvätt vodka" med lite högre procent (så du höjer % totalt på produkten)

när du kör så kommer det att smaka ganska mycket eller rent av för "starkt" i början och sedan avta eftersom koket pågår, det är smaken när allt är klart som räknas så bli inte orolig under koket. man kan alltid späda ut med "en skvätt vodka" om smaken känns för stark när man är färdig.

Efter dessa testar så har jag ca 6l Gin som måste förtäras innan jag fortsätter, så det kommer att ta ett tag innan jag fortsätter att experimentera med gin kryddning :wink:

PS
du ska inte kasta head osv när du kör, du kan kasta första cl men sedan skall du samla resten. jag körde ned till ca 25-30% innan jag avbröt (fick ut 85% i början)

/ha de gott
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Intressant

Inlägg av qvistus »

Hej detta är mycket intressant har själv varit inne på att försöka men ej kommit till skott, nu när jag ser detta blir man sugen på att testa! Följer denna tråd med stort intresse och hoppas att även jag kan tillföra något senare när jag kommit igång.

Qvistus
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Apelsin vodka?

Inlägg av jokkman »

För att göra apelsin vodka se: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=20073
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Gin ”potstill”

Inlägg av Flerpen »

Vad använder du för mäsk?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Gin ”potstill”

Inlägg av jokkman »

Flerpen skrev:Vad använder du för mäsk?
Här finns det mesta om foa: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=16&t=20728
Vanligen använder jag till gin vinjäst och 6kg socker, funkar också med turbojäst och 6kg socker väl utjäst.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "Gin"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster