Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

copper-alembic.com, potstills

Potstills, essensbrännare och strippers
Användarvisningsbild
Small Axe
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 13, 2008 14:02
Ort: Lund

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av Small Axe »

Jag undrar om någon har provat att beställa potstills ifrån http://www.copper-alembic.com/

När jag läser runt på forumet så verkar det ju onekligen så, men det är ingen som skriver det rakt ut.

Jag brygger mycket vin och öl, men vill ge mig på starkvin och whisky också. Först funderade jag stark på en Eco 500 eller dylikt. Men det verkar så otroligt mycket roligare med en äkta potstill.

Kunde kanske försöka bygga en själv men de som Copper-alembic säljer är ju hur snygga som helst (och inte så dyra, ca 2000 kr för en komplett 3l utrustning).

Jag ska bara destillera i mycket liten skala och är då bara ute efter en 3 litare.

Om det är någon som har något att säga om Copper-alembic så gör gärna det.

Eller andra liknande företag för den delen.
Användarvisningsbild
Bubbelpower
Finjäsare
Inlägg: 73
Blev medlem: tis apr 17, 2007 2:00

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av Bubbelpower »

Måste bara kommentera sidan, för jag verkligen älskar den. Visst är det lite pengar man får lägga ut, men ska man göra mer än bara bränna mäsk är det säkert värt det.

Vore ju tufft att ha en 500liters brännare egentligen. I koppar, proffessionellt bygd, som man destillerar whiskey i.
Användarvisningsbild
danko
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 22, 2007 2:00

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av danko »

Du tror inte grejerna fastnar i tullen?

Även om det färdas inom EU skall ju tullen ta del av en korrekt frakt beskriving. Det vill säga speditions företaget skickar fram en lista på allt dem har med sig och där finns en rad med en destillator att leverera till dig.
Användarvisningsbild
Small Axe
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 13, 2008 14:02
Ort: Lund

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av Small Axe »

danko skrev:Du tror inte grejerna fastnar i tullen?
Nej jag tror inte det.

Jag skrev ett mail till tullverket (tullsvar@tullverket.se) och frågade om de skulle beslagta apparaten om jag beställde en.

Och de svarade:
---------------------------------------------------------------------------
"Det är inga regler för införsel av destilleringsapparater. De är också tillåtna att äga. Polisen kan vid brott mot alkohollagen beslagta dem.

Tullsatsen är om du köper den från ett land utanför Eu är 1,7%. Du betalar 25% moms till tullverket vid importen.

Köper du från ett annat land inom Eu betalar du som privatperson moms i försäljningslandet.
Är du däremot momsregistrerad , uppger du ditt momsnummer för säljaren och betalar moms i Sverige.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen."
----------------------------------------------------------------------------

Jag tror jag ska ta och beställa en.


Är det någon som har någon idé vid vilken temperatur man ska destillera för att få med så mycket smak (från det redan goda vinet) som möjligt. Det bästa vore om det enda som blir kvar är vatten.
Användarvisningsbild
danko
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 22, 2007 2:00

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av danko »

Det är inga regler för införsel av destilleringsapparater. De är också tillåtna att äga. Polisen kan vid brott mot alkohollagen beslagta dem.
Tillåtna att äga? Stämmer detta innebär det att en förändring i lagen skett nyligt. Jag tror dem svammlar lite där men har du tur så är den som läser frakt listan också lite förvirrad.

Annars bör det vara dags för Riku att starta firma, serietillverka lite aparater och sälja till oss andra på postorder!
Användarvisningsbild
Small Axe
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 13, 2008 14:02
Ort: Lund

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av Small Axe »

Ja, ni har nog rätt i att den fastnar i tullen. Jag har hört mig lite för för i min bekantskapskrets och nästan alla känner eller har hört om någon som har fått något beslagtaget i tullen (historierna handlar om allt ifrån roliga svampar till snuff-porr).

Så stämmer inte det brevet jag fick från tullsvar så är det nog inte värt att försöka. Och det verkar inte som om någon jag pratat med tror att tulltjänstemannens har rätt. De säger att det fortfarande är olagligt att äga en apparat, vilket det förmodligen också är.

Jag ska istället bygga mig en potstill av lite gamla kopparkastruller och dylikt.

Men om någon beställer något ifrån företaget i fråga och det kommer fram så får ni gärna skriva och tala om det. För jag är fortfarande mycket sugen på en riktig kopparstill.
Användarvisningsbild
danko
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 22, 2007 2:00

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av danko »

Jag tror att den kan slinka igenom beroende på vart du beställer ifrån och vad det står angivet på frakt sedeln. Står det bara alembic och den beställs inom EU lär det ju kanske fungera. Står det något med distiller kan det ju bli svårare. Det är ganska stora mängder som rullar genom tullen dagligen inom EU så allt kontrolleras ju inte direkt men fraktsedlarna läses nog i alla fall.
Ranken
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 15, 2008 12:30

Beställd

Inlägg av Ranken »

Hallo,

Nu har jag beställt en still, får se om den kommer fram...

/Rankburj
Användarvisningsbild
valdemar105
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön feb 24, 2008 19:59

Beställning!

Inlägg av valdemar105 »

Kul med någon som vågar pröva, själv så har jag inte tordas.
Lycka till och hör av dej med hur det går.
Ranken
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 15, 2008 12:30

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av Ranken »

Idag hade jag fått en lapp från FedEx om att de hade försökt leverera stillen. Var dock inte hemma men jag får den imorgon, det blir festligt...
Användarvisningsbild
Moogle
Bryggare
Inlägg: 109
Blev medlem: tor sep 29, 2005 2:00

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av Moogle »

Hur gick det? Kom den fram helt utan problem? Lägg gärna upp några bilder om du har möjlighet och lust :)
Ranken
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 15, 2008 12:30

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av Ranken »

Det gick utmärkt, nu står den i fönstret och lyser upp tillvaron. Har dock ej provat den, den är nästan för fin för att användas. Ska fixa några bilder...
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av jimmy.f »

Ranken skrev:Det gick utmärkt, nu står den i fönstret och lyser upp tillvaron. Har dock ej provat den, den är nästan för fin för att användas. Ska fixa några bilder...
Fan blev det inga bilder?? Kom polisen och hämtade den dagen efter eller?? :?:
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av Tokke2 »

har beställt 2 st brännare (2 omgångar) från denna sidan utan problem

fick det hemkört av posten båda gångerna, så det e ba o beställa från dem
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

copper-alembic.com, potstills

Inlägg av jimmy.f »

Tokke2 skrev:har beställt 2 st brännare (2 omgångar) från denna sidan utan problem

fick det hemkört av posten båda gångerna, så det e ba o beställa från dem
Och inga bilder här heller!!
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster