Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

vattenbehandling

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

vattenbehandling

Inlägg av Holm44 »

hej,jag har gjort min första helmaltsbryggning med bra resultat og 1,074 sg1.01 med 8% styrka o en otrolig humledoft.
tänkte nu prova en dubbel-ipa 10 liter enl, KREATIV ÖLBRYGGNING med hela 4 kg malt.Där talas om ev. behov av vattenbehandling för att sänka ph-värdet o höja sulfatnivån.Vi har 8-8.3 i ph-värde o 4.2 dH*........
Nödvändigt? om så fallet hur gör jag, för ett slutresultat på 10 ltr?

vidare i texten...mäska vid 60 grader (lågt).Om högre,vad händer? :w00t:
2:a helmalten,krångligt men kul
Med vänlig hälsning leffe
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: vattenbehandling

Inlägg av Bryssko »

Tjena Holm44 (leffe)

Öl är väldigt komplicerat tycker jag. (man måste tydligen vara extremt noga med hygien etc)
Jag är följaktligen ingen expert, men jag tror ändå att jag skulle kunna svara på din fråga.

PH-värdet justerar man för att jästen och enzymerna ska kunna verka efter bästa förmåga.
Där är det viktigt att du använder saker som är smakfria och som människan äta utan att ta skada.
Finns lite olika trix att ta till. typ citronsyra och bikarbonat. (Läs på vad som är bäst) Det finns PHmätare att köpa, behöver inte kosta skjortan.
När du efter vörtkoket har spätt ut din vört till 10 liter får du väll i så fall justera ditt PH då

Mäsktemperatur på 60 grader betyder att någon har räknat ut att enzymerna som finns i malten mår bäst vid 60 grader och omvandlar stärkelsen bäst vid 60 grader.
Du bör lösa det, receptet kommer att bli något annat annars.

Vad jag har förstått kring öltillverkning gäller tålamod och noggrannhet med renlighet. Iallafall efter vörtkoket.

Jag är ingen expert på öl så ta det för vad det är värt
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster