Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Varför är mögel dåligt? Enbart smaken?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Mjödnir
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons aug 19, 2015 21:09

Varför är mögel dåligt? Enbart smaken?

Inlägg av Mjödnir »

Hej!

Egentligen brygger jag mjöd, men problem med mögel finns ju hos alla bryggare så vill nå ut till en bredare publik.

Mögel... varför är det så farligt? Jag hittar en massa om att man ska slänga hela satsen om man har fått mögel i den, men ingen som skriver om varför!
Jag fick min bryggningsdunk infekterad (det låg ett lager på ytan), men rensade den och efter det finns inget synligt kvar.

Jag antar att mögel kanske inte är det hälsosammaste, men är det direkt giftigt? Om det inte finns något synligt handlar det kanske mest om döda sporer som finns kvar.

Eller förstör det smaken? För jag smakade lite på mitt mjöd, och det smakar precis som vanligt.
Som sagt, jag hittar ingen som riktigt skriver om varför det egentligen inte är bra (så länge man rensar bort allt synliga såklart!)

Mvh, Mjödnir
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Varför är mögel dåligt? Enbart smaken?

Inlägg av ranald »

AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Varför är mögel dåligt? Enbart smaken?

Inlägg av AirQ »

Handlar mycket om vilken typ av infektion du fått.
Oftast är det inte speciellt farligt, inte mkt värre än äta en brödbit eller en ost som fått mögel.
Därimot kan det påverka smaken både possitivt och negativt.
Smakar de gott så ser jag inte någon anledning till att hälla bort det.

Därimot kan de va bra o kasta hinkar osv som varit i kontakt med infektionen då de kan va svårt att få bort det o då är risken stor att nästa batch också blir infekterat

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Varför är mögel dåligt? Enbart smaken?

Inlägg av ranald »

+ Du vet inte vilken infektion du fått.
+ Du vet inte om den infektion du fått råkar vara en som producerar kraftiga gifter.
+ Kraftiga gifter har inte nödvändigtvis smak, eller smakar illa, i dödlig dos (exempel: botulinumtoxin, aflatoxin).

Jag tror inte det är någon fara, men ... vill du verkligen chansa?
Mjödnir
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons aug 19, 2015 21:09

Re: Varför är mögel dåligt? Enbart smaken?

Inlägg av Mjödnir »

Tack för svar hörni!

Jag har nu smakat på lite mer av mjödet, och kan säga att det smakar precis som vanligt (gott).

Dessutom har jag bryggt med samma utrustning nu igen, och inte fått någon ny infektion.

Så vet ni det i alla fall :)
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster