Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

tips för en konstig öl

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
strykarkatten
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre nov 17, 2017 20:38

tips för en konstig öl

Inlägg av strykarkatten »

Hej bryggare, jag har precis börjat brygga eget. Köpte ett basic kit från hembryggarna och satte min första ipa i söndags och en tjeckisk pilsner idag. Jag vill göra en dubbel indian pale alr, men väldigt mörk till färgen så tänkte ha svart malt till lakningen.

Sen vill jag ha den runt 8% och torr som en sträv cider. Funderar på champagnejäst. Vilket humle är bäst för en oblommig ipa?

.tänkte typ:
4kg malt
2,55kg pilsnermalt
460g pale ale malt
200g havregryn

Vad bör jag fylla på med mer? Caramel malt antar jag men vill inte ha den söt.

110g humle
45g nelson sauvin/kottar
35g first gold/kottar
30g Taiheke (NZ Cascade)/kottar
Osäker på vilkan sort jag vill ha och räcker de med 110g. Någon torrhumling också, kanske cascad? en 40-50g några dagar i jäshinken sen byta till en annan jäshink för att minska blommigheten.

2pkt jäst eller funkar ett om de är champagnejäst?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: tips för en konstig öl

Inlägg av Knox »

Torr som en sträv cider kommer du aldrig få med malt men visst kan du jäsa med en vinjäst.

Vill du ha fruktiga smaker så är det väl amerikansk och nyzeeländsk humle som gäller.

vill du inte ha smak av svartmalt så behöver du ha en malt utan skal och så gärna kallstöpa den över natten

Tänk på att det med en så tunn kropp och så hög alkoholhalt blir svårt att dölja felsmaker, jäs i det undre spektrat av jästens temperturrekomendation. Se till att preparera ditt bryggvatten med lämpliga salter.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster