Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första ölet

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Sarassbd
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 30, 2017 18:56

Första ölet

Inlägg av Sarassbd »

Jag tänkte att jag skulle ge mig på att brygga ett öl och skulle vilja höra med er vad ni tror om det jag tänkt.

Malt:
Crystal 100 40%
Münchnermalt 30%
Pilsnermalt 20%
Vetemalt 10%

Humle:
Northern Brewer 60%
Mandarina Bavaria 40%

Detta kanske inte alls funkar, eller så gör det det.

Jag har en tanke om vilken typ av öl jag vill ha och vill höra med er mer erfarna när det gäller öl hur ni tror resultatet av detta blir?


Skall jag tänka om? Vad bör ändras?
Vad rekommenderar ni för jäst?
Sarassbd
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 30, 2017 18:56

Re: Första ölet

Inlägg av Sarassbd »

Tänker mig en alkoholhalt på 8-10%, antar att jag då även behöver en del socker?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Första ölet

Inlägg av Knox »

hur menar du med % på humlen? Eller är det gram du menar?
det kommer att bli odrickbart med den maltnotan du ställer upp, crystalmalt i den halten ger extrem kvalmighet.
Kör på

60-70% pilsner
20-30% Münchnermalt
max 10% crystal malt

vetet kan du göra som du vill med, med bara 10% så ger det eventuellt lite grumling och ökad skumstabilitet.

För att göra en god öl på 10% behöver man ha lite vana i bryggning av öl, det svåraste man kan göra är väldigt starka och väldigt svaga öl. Undvik socker då det i högre halt ger en tunn och spritig öl, om du inte är väldigt förtjust i typ arbåga 10.2 men då är det nog inte värt möda att brygga ölen själv.

Angående jäst så rekomenderar jag US-05 om man vill göra något lagerliknande men inte har tillgång till temperaturkontrollerad jäskyl.
Sarassbd
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 30, 2017 18:56

Re: Första ölet

Inlägg av Sarassbd »

Okej, tack!
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster