Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bästa bryggtipsen

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Bästa bryggtipsen

Inlägg av Toffeln »

Har ni några bra tips att dela med er av? Nybörjare eller avancerade?
Jag skulle vilja säga
1 Dubbel uppsättning hydrometer. En går garanterat sönder förr eller senare.
2 2 termometer. Antingen slutar en att fungera eller visar fel.
3 tappkran på alla kärl.
4 ?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bästa bryggtipsen

Inlägg av latmasken »

Jag brygger inte öl, men bänkar på "bra" höjd för att ställa kärl på är oslagbart t.ex. vid omtappning och liknande aktiviteter. Särskilt om man använder tappkran istället för hävert.

Pumphävert, om man inte har tappkran på alla kärl.

För att brygga fruktvin tycker jag en refraktometer är oslagbar för att veta sockerhalten i frukten/bären, särskilt om man vill fruktmassejäsa (det är betydligt smidigare att pressa ut några droppar saft än att få ihop de 2-3 deciliter som man behöver för att få hydrometern att flyta i mätglaset).

Ett stort rejält durkslag som man dessutom kan lägga en silduk i är också bra för frukt/bärviner, mycket enklare att sila av fruktmassan då.

Att kalibrera termometer och hydrometer är också bra knep. Termometern kan man kalibrera med kokande vatten samt isvatten. Visserligen beror vattnets kokpunkt lite grann på lufttrycket, men det går alltid att också ha en barometer för att kunna kompensera för det.

Våg. All kemi (och bryggning är mycket kemi) är enklare om man räknar med vikt istället för volym.

Anteckningsblock. Låter lite fånigt, men att skriva ner tider och temperaturer så man vet till nästa gång underlättar enormt. Ska man brygga öl gissar jag att det t.ex. kan vara fiffigt att i förväg ha mätt upp hur lång tid det tar att värma upp vattnet till rätt temperatur. Då vet man om man måste sätta på grytan en kvart eller en timme innan man tänkt brygga.

För biab så är ju krok i taket och ett galler att lägga påsen på klassiska knep.

Att testa så grytor och kärl får plats där man tänkt ha dem är också smart. Det är lite trist att inte komma åt att röra i grytan för att det bara blir 3 cm springa mellan grytan och köksfläkten.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst