Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

humle

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

humle

Inlägg av Holm44 »

hej,har gjort en ölsats o tänkte ta undan10 l o slänga i en näve humlekottar av okänd sort (plantagen)
hur mkt behöver man (koka 45min) för att ge skaplig beska...
leffe
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: humle

Inlägg av Michael »

För att kunna svara måste man veta vilken alfasyra humlen har. Du kan koka humleTe och smaka, men det är ett rätt grovt filter.
Beskan är en sak i grönölen och en annan i den färdiga ölen så det krävs erfarenhet för att kunna smaka av och träffa den beskan man vill ha. Jag kan det inte, grönöl smakar inte gott i min mun, sött och beskt, men den färdiga ölen är jag nöjd med.
rickgordon
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor feb 16, 2012 10:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: humle

Inlägg av rickgordon »

Den humlen som Plantagen brukar ha är ju Nordbrau, en variant av Northern Brewer som man kan anta har en alfasyra på 8%.

På 10 L skulle jag hysta i 20 g på 45 min (kokstart) och 10 g på 10 min (innan kokslut).

Det är enklare riktlinjer och då får du en fingervisning inför nästa gång om det inte blir perfekt :D
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

Re: humle

Inlägg av Holm44 »

rickgordon skrev:Den humlen som Plantagen brukar ha är ju Nordbrau, en variant av Northern Brewer som man kan anta har en alfasyra på 8%.

På 10 L skulle jag hysta i 20 g på 45 min (kokstart) och 10 g på 10 min (innan kokslut).

Det är enklare riktlinjer och då får du en fingervisning inför nästa gång om det inte blir perfekt :D
[/b
:P Hej o tack för svaret.Nu hade jag bara 14gr kottar så jag reducerade till 7 liter+100gram socker :thumbup: Trodde inte på PLANTAGEN så jag rev upp plantan o gav den till min dotter
Köpte sen enCHINOCK som jag satte istället
ska bli intressant :?

leffe
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster