Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glutenfri ljus lager

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Glutenfri ljus lager

Inlägg av Lakritskatten »

Hej,

Jag har jäst en del vin och cider men aldrig ens tänk tanken på att försöka brygga mig ett öl då jag är glutenintolerant.

Nu skulle jag ändå vilja försöka, och utgå från naturligt glutenfria ingredienser. Jag har tänkt att använda mig av ris, majs (polenta) och bovete tillsammans med amylas för att bryta ned stärkelsen och slippa mälta. Kanske rostar jag en del av de olika grynen.

Jag har efter febrilt letande inte funnit något recept, och skulle vara tacksam för en grund att stå på.
Någon som har, eller kan slänga ihop ett recept?

Allt gott!
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Glutenfri ljus lager

Inlägg av Toffeln »

Jag har inget recept på just glutenfritt öl men jag kan tipsa dig att prova denna.
Denna

Ska enligt många källor på internet göra ölen drickbar av glutenintoleranta.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Glutenfri ljus lager

Inlägg av Lakritskatten »

Toffeln skrev:Jag har inget recept på just glutenfritt öl men jag kan tipsa dig att prova denna.
Denna

Ska enligt många källor på internet göra ölen drickbar av glutenintoleranta.
Tack för svar! Jag skulle tyvärr aldrig våga dricka en öl baserad på glutenhaltiga sädeslag som inte blivit testad för gluten.
Dessutom vore det häftigt att kunna framställa en utan gluten involverat!
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Glutenfri ljus lager

Inlägg av Knox »

Här finns lite (nästan)glutenfria öl ingredienser:
http://maltmagnus.se/White-Sorghum-Syrup
http://maltmagnus.se/malt/specialmalt/b ... Vs8ulGeyHs (hanteras med glutenhaltiga produkter så inte glutenfritt per se)
http://maltmagnus.se/nakedoatmalt-crisp ... Vs8-1GeyHs (hanteras med glutenhaltiga produkter så inte glutenfritt per se)

Annars så tror jag att din tanke med amylas fungerar, Hirs kan också användas. Har du celiaki hade jag inte använt något av överstående förutom sirapen som är märkt som glutenfri, den är gjord på durra och smakar nästan som ett väldigt ljust maltextrakt.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Glutenfri ljus lager

Inlägg av Lakritskatten »

Knox skrev: ...
Annars så tror jag att din tanke med amylas fungerar, Hirs kan också användas. Har du celiaki hade jag inte använt något av öve ...
Stort tack! Jag har celiaki men "spår av" har jag lärt mig bara är en billig försäkring för de som säljer annars glutenfria livsmedel.

Tjänar mältade sädesslag någon mer funktion än att innehålla enzymer som bryter ned stärkelse till jäsbara sockerarter. Missar jag något genom att byta ut malt mot omältade sädesslag tillsammans med amylas?

Allt gott, LKn
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Glutenfri ljus lager

Inlägg av Lakritskatten »

Vad tror folk om följande?

12liter vatten

2kg polenta
1kg vitt ris
0,5kg lättrostat bovete

Amarillo x(?)g

Amylas
Protafloc

Safale us-05
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Glutenfri ljus lager

Inlägg av Knox »

det du kan komma att sakna är ofermenterbara sockerarter som bildas när man gör te.x "crystal malt" tycker det låter som ett intressant recept, tänk bara på att du kommer behöva sila av "gröten", sen kanske det hade varit värt med typ fullkornsris för lite mer komplexitet.
Användarvisningsbild
insu
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 02, 2011 13:43
Ort: Tyresö, Stockholm
Kontakt:

Re: Glutenfri ljus lager

Inlägg av insu »

Lakritskatten skrev:Vad tror folk om följande?

12liter vatten

2kg polenta
1kg vitt ris
0,5kg lättrostat bovete

Amarillo x(?)g

Amylas
Protafloc

Safale us-05
Ser att du ska brygga glutenfritt, checka så att öljäst inte innehåller spår av gluten för tydligen kan många göra det.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Glutenfri ljus lager

Inlägg av Knox »

Som jag skrev i Insus andra tråd så är Lallemands jäster glutenfria
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster