Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Okänt humle

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

Okänt humle

Inlägg av Holm44 »

Hej,köpte i fjol en humleplanta som gav kottar. Nu är frågan:kan jag använda denna humle,inköpt på Plantagen,att bittra min öl?Gjorde ett te på humlet lät dra i 5min sötade lite o provsmakade . Pyton,smakade beskt som fan som satt i en timme!
Hur ska man beräkna mängden vid kottar jämf. m pellets?
Eller var kan man köpa exvis Amarillo?
Leffe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Okänt humle

Inlägg av AirQ »

Om du köpt den på plantagen så är det antingen en trädgårdshumle, som inte alls lämpar sig till öl utan är till för att titta på.
Eller så har du fått tag i den vanligaste sorten i växtbutiker dvs, "Nord brau" vilket är samma sak som Northern Brewer som jag personligen tycker funkar väldigt bra som både bitter och smakhumle.

Har för mig att man bör räkna 10-15% mer när man använder kottar emot pellets.

Vill du beställa andra sorter som är passande för ölbryggning så finns rätt många sorter på Eickelmann, vissa sorter finns bara tillgängliga under vissa perioder så kan va bra att kika in lite då och då om man letar efter en viss sort.
http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/in ... anguage=en

Finns även några andra sidor som går att beställa ifrån, men har lite dålig koll på vilka, tror du kan hitta ganska mycket info om du googlar lite.
Nu vet jag inte exakt hur det är just med Amarillo om den finns tillgänglig att köpa eller inte, vissa sorter odlas enbart på licens t.ex Citra går inte att köpa (iaf vad jag har hört via hörsägen så kan inte svära på att detta är korrekt :) )
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster