Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min första öl satt på jäsning!

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Min första öl satt på jäsning!

Inlägg av Häxbryggaren »

Det blev en pale Ale alla maltmagnus.
Det hela gick väldigt smidigt bara två missar den första var vid inmäskningen tempen föll hela 4grader på en timme! Då hade jag isolerat grytan med liggunderlag och svept in den i ett gäng filtar. Kanske får värma på lite efter 30 min? Andra misstaget var att jag inte kunde hissa biabpåsen nog högt med min knapra nåja det löste sig att lyfta över grytan till en lägre bänk. Jag tappade ca 3liter på koket jag körde utan humlepåse pga bättre utbyte. Mäsken blev hyfsat klar men jag fick nog med en del humlerester i jäshinken. Nästa gång spänner jag nog en mäskpåse över jäshinken för att filtrera bort lite skräp? Det blec 19L. Med fg på 1.055 satte på jäsning i jäskylen på 17 grader höjer några grader om ett par dagar. Vi får se hur det blir oskulden är iaf tagen :thumbup:
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Min första öl satt på jäsning!

Inlägg av Häxbryggaren »

Tror att jag ska testa att ha mer vatten i från början nästa gång på så sätt borde jag få en mer tempstabil inmäskning. Sen lyfta grytan av hällen på en frigolitskiva.
Sen ska jag låna jobbets kalibrerade tempgivare och se att allt stämmer
Jäsningen verkar gå fint Jag höjer tempen på vörten 0,5grader/dygn är det rimligt? jag startade på 17grader. Jäst bry-97
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Min första öl satt på jäsning!

Inlägg av Häxbryggaren »

Tappat på fat det gick fint tryckte ut starsun ur corneliusfatet med CO2 fyllde sedan med kall klar öl. :D Lite svag färg kanske låg fel i pH under märkningen? Sätter regulatorn på 1,5 bar +4grader. Mina tidigare erfarenheter är att man nästan måste upp i två bar för att få bra kolsyra. 3 Vol ger 1,2bar vid fyra grader.
Man får väl prova sig fram.... :screwy:
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Min första öl satt på jäsning!

Inlägg av Michael »

Spännande!

det är inte fel att ställa grytan på en frigolitskiva men du får mindre avkylning med bara en badhandduk som ett extra lock ovanpå grytan. Att tempen sjunker har inte så stor betydelse heller. Ölen blir nog den godaste du någonsin gjort ändå :wink:
Tror inte att färgen påverkas så mycket av vilket PH du har i mäsken, det är nog mer effektiviteten som kommer att variera.

Får säga att du går all in med en gång, brygger din första öl 170318 med tempreglerad jäsning och tappar den sen på fat och tvångskarbonerar. :thumbup: :clap: :clap: :clap: :clap:

Lycka till
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Min första öl satt på jäsning!

Inlägg av Häxbryggaren »

Tackar Michael!
Sitter och sippar för första gången på min egenbryggda öl. Kall god och lättdrucket. :beer: Saknar lite kropp för att jag ska vara riktigt nöjd.
Nästa gång ska jag ha koll på pH låna jobbets kalibrerade temputrustning. Sila bort humlen innan jäsning. Koniskt rostfritt jäskäsrl nästa investering :rockin:
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster