Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygglogg - American Pale Ale 2. (Extract)

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Brygglogg - American Pale Ale 2. (Extract)

Inlägg av Sourz »

Ska nu försöka att sätta en ny sats och göra några små ändringar.

Recept - American Pale Ale.
Batch size: 12.5L
IBU: 60.9
Vol: 6.1%

Ingredienser.
2kg - Muntons light DME
100g - Crystal 150
1g Jästnäring - Wyeast Beer Nutrition Blend
11.5g Jäst - Safe Ale US-05.

Humle:
18g Columbus 14.5% AA @60min
15g Perle 3.9% AA @15min
30g Cascade 5.5% AA @5min


Jag startar med att värma upp vatten till 70c och låter specialmalten steepa i 30 min. Lyfter sen upp påsen och lakar sen ur med 1 liter 70c vatten.

Vrider på plattan igen och kör uppkok. Väntar den här gången med att tillsätta DME tills efter koket börjat. Förra gången tillsatte jag de när vattnet va kallt och tror de kan va därför jag fått grumligt öl. (Proteiner som spökar)

Kan lägga till att de skummade nått kraftigt när jag gjorde på de här sättet, fick nästan en liter skum som jag tog bort.

När alt är i tillsätter jag bitterhumlen (Colombus) och kokar i 45 min. Nu har jag i 1/4 tesked jästnäring och smakhumle(Perle), sen när de återstår 5 minuter slänger jag i aromhumlen (Cascade) och kokar klart. Totalt 60min.

Rehydrerat jästen, blandar alt i jäshinken och tar ett prov. OG: 1.056. Smakade även på vörten.. Klar och tydlig beska på den här! Ska bli kul att se slutprodukt :)

Nu får den stå i lugn och ro i ungefär 14 dagar innan jag kör kallkrasch i en vecka och sedan buteljerar..

Gohälj!
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Brygglogg - American Pale Ale 2. (Extract)

Inlägg av Rusdryck »

Spännande. Jag gjorde ett eget kok i slutet på januari? Som blev så beskt att jag tänkt hälla ut det hur länge som helst. Sen kommer ju livet emellan ibland. Idag så bestämde jag mig för att tappa o prima iallafall och smakade ett par munnar på det och det har mognat en hel del. Ska bli kul att se va som blir av det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster