Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

CBW porter LME

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

CBW porter LME

Inlägg av Rille_Rizzla »

God afton i stugan.
Jag har fått tag i en burk av briess flytande maltextrakt av tsorten som nämns i rubriken.
Då jag inte alls har någon erfarenhet av extrakt bryggning utan bara har bryggt all grain så undrade jag lite om hur jag ska använda den.
Kan jag brygga något porter/stout liknande på enbart denna burken ?
Jag har en del special malt jag jag stöpa med ifall det blir bättre. Har special b, cara pale , cara plus 100, choklad malt samt crystal 300.
Alla råd och åsikter är välkomna.
Mvh
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

Re: CBW porter LME

Inlägg av Rille_Rizzla »

Är det ingen alls som har någon erfarenhet av flytande maltextrakt som kan ge mig några tips och råd ?
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Jazze
Bryggmästare
Inlägg: 323
Blev medlem: mån okt 15, 2012 11:47
Ort: Svärdsjö
Kontakt:

Re: CBW porter LME

Inlägg av Jazze »

Fungerar utmärkt att brygga porter på den.
Fast att stöpa lite extra specialmalt å ha i skadar absolut inte
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

Re: CBW porter LME

Inlägg av Rille_Rizzla »

Tackar för svar jazze.
Jag har en del specialmalter att stöpa med så att det är inga problem.
Om jag kör i en rätt rejäl mängd choklad malt, lite special b, lite caramel malt ( har allt från caraplus 10 upp till crystal 300 vilken borde passa bäst?). Borde detta bli en trevlig öl ?
Har en liten mängd rökmalt med. Kan det bli gott el blir det fel? Jag personligen gillar rökighet men det kanske inte passar in i smakbilden ?
Sen humla med lite northern brewer samt ekg.
Vad tros ?
Tackar på förhand
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Jazze
Bryggmästare
Inlägg: 323
Blev medlem: mån okt 15, 2012 11:47
Ort: Svärdsjö
Kontakt:

Re: CBW porter LME

Inlägg av Jazze »

Borde bli en utmärkt öl!
Ps sorry för sent svar
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster