Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tjäröl

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Tjäröl

Inlägg av Dr snuggels »

Löste upp den lilla tjäran jag fick i lite whisky, o hällde sedan i ett par droppar i en halvmörklager.
Fick fran en liten men tydlig tjärsmak. Blev gott.
Får nog prova en liten "tjär-ale" nästa gång jag brygger. Har nog tjära till iallafall 5 liter öl.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Tjäröl

Inlägg av Dr snuggels »

There is few tar producers left in Finland and some of them produce extract from tar that is suitable for food, and beer. That's where I get it and amount of use is minimal, maybe 2dl / 2000L of beer.

Detta är svaret jag fick på frångan hur man får fram den där härliga tjärsmaken.
Så det där med tjärgodis är kanske inte så dumt iallafall.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Tjäröl

Inlägg av vafan »

ok nästa batch blir en öl med tjärgodis.
Ale eller lager jäst vad tror ni?

Kommer även brygga en öl med Lapsang Souchong.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Tjäröl

Inlägg av ranald »

Jag hittade den här länken till tjäressens, det kanske kan vara något: http://www.tobakskemi.se/tjra-p-89.html.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Tjäröl

Inlägg av Toffeln »

Hur gjorde du med tjäran och blev det någon öl tillslut?
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Tjäröl

Inlägg av Dr snuggels »

Det blev en lager på enbart hemma-rökt malt o sedan lite tjära i, det blev väldigt speciell smak (Minst sagt).
Kolsvart och nästan lite trögflytande, en kamrat påstod att han hade smakat något liknande en gång o då betalt typ 300 sek. för en flaska och blivit serverad det i en konjakskupa ( o det var små mängder som fylldes i varje glas).
Tjäröl blev det iallafall inte, o sedan har jag roat mig med att flytta och alla bryggerisakerna ligger i ett förråd i väntan på att det skall finnas vatten i brunnen till mer än det absolut nödvändigaste.
Får återkomma i frågan när jag har kommit igång med bryggandet igen.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster