Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lakning nybörjarfråga

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Lukedaduke
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön okt 11, 2015 14:54
Utrustning: Hembrygg

Lakning nybörjarfråga

Inlägg av Lukedaduke »

Tja!

Allting verkar ha gått bra med min bryggning, har läst på i lite böcker och förstår nu i stort sett hur man brygger.
Min enda fråga är om lakning. Jag har ett lakkärl, 2 tunnor (1 med hål i och en med tappkran) när jag hällde i min vört för att sila bort malten hällde jag direkt i 15 liter, tog lite längre tid att sila allt, ska man hälla i lite i taget istället?

/Med vänlig hälsning Luke
Användarvisningsbild
ErikJ
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons apr 17, 2013 20:46
Ort: Södermanland

Re: Lakning nybörjarfråga

Inlägg av ErikJ »

Du verkar ha gjort en blandning av satslakning och flödeslakning.

Flödeslakning som jag antar att du tänkte göra eftersom du har hink-i-hink går ju ut på att sila av vörten sakta och tillsätta lakvattnet i lagom takt när malten börjar komma i nivå med vörten.

Jag tillsätter istället i detta läget allt mitt lakvatten och fortsätter tappa av sakta så hela lakningen tar minst en timme för 25 liter.

Min variant gör vad jag kan se inte att utbytet blir sämre.
Däremot är det enklare att få rätt temperatur på lakningen och man slipper passa kranarna så flödena in och ut stämmer med varandra.
Lukedaduke
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön okt 11, 2015 14:54
Utrustning: Hembrygg

Re: Lakning nybörjarfråga

Inlägg av Lukedaduke »

Ok!! tack så mycket ^^ då får jag se till o kolla upp metoderna lite mer antar jag :doh:
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Lakning nybörjarfråga

Inlägg av binx »

För att slippa huvudvärk så kan du ju brygga med BIAB metoden.
Lukedaduke
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön okt 11, 2015 14:54
Utrustning: Hembrygg

Re: Lakning nybörjarfråga

Inlägg av Lukedaduke »

Jag får kolla biab då möjligtvis. Insåg precis att jag fuckat upp totalt. istället för blanda 5 liter vatten med 2 kg malt tog jag 15 liter vatten med 2kg malt (mäskning) .................... nu förstår jag varför ingen förstod min lakningsfråga.

man lär sig av sina misstag antar jag... :doh:
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster