Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgångar?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgångar?

Inlägg av Tyresöl »

Okej, jag har blivit lite besatt.. Med två bryggen (en fail och en oklar) i bagaget vill jag bara köra på med mer, är ju så fantastiskt kul hela processen. Men, jag är en man utan tålamod och det finns ju så många öl att brygga, men ack så många begränsningar i form av ekonomi, plats och fru.

Mitt "bryggeri" tillåter batcher om 11-12L och det känns helt okej men jag har bara två jäshinkar och sen tiden det tar i anspråk att göra en batch gör att jag i bästa fall kan brygga en gång i månaden/varannan månad. Det är ju inte så kul.

Så, jag fick den briljanta idén om att brygga mindre batcher mellan de stora, detta underlättar på så många sätt och ger mig även chansen att trimma in min utrustning och lära mig mer om bryggprocessen. Plus att jag får testa fram goda öl som jag sen kan brygga större batcher på :idea:

Problemet som jag ser det är jästen. Jag vill ju inte köpa ett smack pack för 80:- och slänga 2/3. Går den att packa om och förvara på ett bra sätt?

Tanken som jag fick var att jag tänker ut 3 olika ölsorter som kan jäsa på samma torra jäst, säg S-05 t.ex.

Med den kan jag t.ex. göra en American Wheat, en IPA och en APA.

Så, bryggdag för öl nr1 re-hydrerar jag 3.8g jäst i 38g vatten och pitchar. Jästpaketet viker jag ihop och vakumpackar, lägger i kylen och 9-10 dagar senare när jag tappar ölen på flaska eller sekundär kan jag brygga öl nr2 med nästa 3.8g jäst. Man kan ju också pitcha direkt..

Problemet som kan vara är att min våg inte är 100%, så förfarandet skulle kunna bli 4+4+3 g, men vad gör 1g diff på så små volymer? Enl. internet räcker ett paket till 15-25L vört, vilket ger lågt räknat 1,3 L / 1 g jäst, så det borde vara "safe".

Hur länge kan ett packet jäst som öppnats men sen vakumförslutits hålla?

Någon som gör på samma sätt eller har funderat i de banorna?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Mr_President »

Lägg jästen i frysen så håller den hur bra som helst.

Torrjäst är ju inte dyrt så det skulle jag inte snåla med. Hellre lite för mycket än för lite vad gäller jäst.
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Tyresöl »

Om man fryser jästen, kan man pitcha direkt nästa gång, eller bör man rehydrera den då? Kan tänka mig att den blir lite trött vid -18°C..
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av S Tout »

Har man inte råd med en påse jäst för nån tia så kanske det är läge för en annan hobby, annars kan du ju brygga små batcher och återanvända jästen några gånger. Sök här i forumet eller på youtube efter trådar angående återvunnen jäst.
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Tyresöl »

Nu handlar det inte om pengarna, gäller det torrjäst är det ingen stor kostnad i sig, men ett smack pack kostar några fler 10:or, sen frakt på det och efter ett tag så kostar en liten batch ganska många kronor litern. Även ur ett hållbarhetsperpektiv så tycker jag att det är onödigt att köpa ett paket jäst, pitcha en tredjedel och sen slänga resten.

Återvinna jästen är ju annars ett bra alternativ.

Hela poängen med tråden är ju att med korta mellanrum kunna brygga små batcher i syfte att testa olika tekniker, sorter och experimentera i stort utan att man ska lägga ner en förmögenhet på jäst, malt och utrustning som t.ex. lagringskyl när man är i begynnelsen av sitt bryggande.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av latmasken »

Ja, om det nu handlar om att brygga satser på kanske 3 liter så är ju en tia per sats en inte helt försumlig del av kostnaden.

En tia delat på 25 liter blir 40 öre litern, men delar på 3 liter blir det över 3 spänn litern.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Mr_President »

Jag tar torrjäst från frysen. Vispar ner den i ljummet vatten i början av bryggningen, några timmar senare när det är dax att pitcha är jästen skummig å fin. Startar klockrent.
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Tyresöl »

Låter ju strålande, thank you Mr_President :thumbup:

Håller på att utvärdera en "kallåda", dvs en frigolitlåda modell mellanstor som jag lägger kylklampar i. Med två st kylklampar verkar den hålla runt 8°C i minst 12h, vilket gör att man enkelt kan byta ut och frysa ner de tinade 2 gånger om dagen.

Har läst lite recept och guider och vissa nämner "cold conditioning", vad är skillnaden mellan det och lagring? Var kommer kallkraschen in?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Mr_President »

Skulle säga att kallkrasch är det du gör efter att primär/sekundärjäsningen är färdig (i mitt fall ca 3v efter start). Detta för att dumpa största delen jäst & jox före tappning.

Cold conditioning är lagring i kall/sval miljö under längre tid för att bl a ölen skall klarna ordentligt (men även mogna smakmässigt).
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Tyresöl »

Okej, så det är temperaturen som skiljer bl.a?

Men i fallet med Lageröl så sker både mognaden och jästfällningen(?) samtidigt? Cold conditioning kanske är mer för Ales?
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Tyresöl »

Då är första matchen i jästunnan. Blev en Vienna Lager, ville passa på medan det fortfarande är rätt så kallt. Den får jäsa runt 9-10°C

Några reflektioner:

Hade inte räknat med så stort bortkok. Hed drygt 7L efter lakning och träffade pre boil gravity ganska så bra, men sen kokade jag i 75 minuter och tappade totalt 3,2L på jäsning, med ett OG på 1.046 (estimerat var 1.053).

Effektiviteten har jag inte riktigt fått kläm på konceptet än, men den hamnade någonstans på 53%

Allt baseras på en 3,7L gallon-profil som jag gjort i BeerSmith. Men kommer fr.o.m nu utgå från 5,6L istället för att säkerställa att jag iallafall får i motsvarande 3,7L för jäsning.

Jag insåg också att jag inte riktigt är vän med mitt bryggeri än. Det var spill och problem med lakkärl och malt som satte igen...

Det trevliga i kråksången var att jag kylde ner allt på under 30 minuter i ett isbad, det kändes effektivt..

Planerar ytterligare en liten batch på Fredag, får se om jag är mer i fas med bryggandet då.

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 6.29 l
Post Boil Volume: 3.93 l
Batch Size (fermenter): 3.78 l
Bottling Volume: 3.78 l
Estimated OG: 1.053 SG
Estimated Color: 12.3 SRM
Estimated IBU: 26.2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Est Mash Efficiency: 72.0 %
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
0.77 kg Pilsner (2 Row) Ger (2.0 SRM) Grain 1 85.0 %
0.10 kg Caramel/Crystal Malt - 80L (80.0 SRM) Grain 2 11.3 %
0.03 kg Vienna Malt (3.5 SRM) Grain 3 3.7 %
2.00 g Centennial [10.00 %] - Boil 60.0 min Hop 4 15.8 IBUs
2.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 35.0 min Hop 5 7.2 IBUs
1.00 tsp MM Klar (Boil 10.0 mins) Fining 6 -
3.50 g Cascade [5.50 %] - Boil 3.0 min Hop 7 1.9 IBUs
3.50 g Hallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Boil Hop 8 1.4 IBUs
2.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 0.0 min Hop 9 0.0 IBUs
0.3 pkg SafLager German Lager (DCL/Fermentis #S- Yeast 10 -
3.00 g Hallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Dry H Hop 11 0.0 IBUs


Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 0.90 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Mash In Add 1.46 l of water at 81.7 C 65.6 C 75 min

Sparge: Fly sparge with 5.74 l water at 75.6 C
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Tyresöl »

Mätte FG idag efter 10 dagar, var nere på 1.011 så den får väl anses vara färdigjäst.

Pyttsade i 5g Hallertauer och tänkte låta den torrhumla i ett par dagar till jag tappar på flaska och "lagrar dem" i så låg temp som jag kan åstadkomma.

Jäsningen har pendlat lite i temp, började fint vid 12° men sen blev det ju så fint väder så dag 3-10 har den legat snarare runt 15-16°. Men det verkar som att den jäst ut helt och det bubblar inte länge.

Smakade av också och jag upplevde den lite besk, men de tonerna kanske rundas av efterhand?
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av binx »

Du kan spara en del utav jästen från en flytande jäst, blanda med ca 10-15% glyserol (glyserin) och lägg in i frysen.
Jag har sparat en massa behållare som White Labs hade förr till sina jäster, men du kan säkert hitta någon bra behållare.
Sen kan du ju självklart tvätta din jäst efter en jäsning så att du kan återanvända jästen.

http://www.pgw.se/review/product/list/id/4670/
https://www.apotea.se/glycerol-apl-300-ml
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=2&t=12512
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Tyresöl »

Det här med att återanvända jäst får nog vänta. Efter min tredje bryggning är jag mer fundersam kring bryggprocessen och känner att mitt fokus få bli att streamlajna och förstå den bättre.

Bryggde tredje gången idag, en IPA var på schemat:

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
0.67 kg Pale Malt (2 Row) US (2.0 SRM) Grain 1 39.7 %
0.67 kg Pale Malt, Maris Otter (3.0 SRM) Grain 2 39.6 %
0.15 kg Caramel/Crystal Malt - 80L (80.0 SRM) Grain 3 8.9 %
0.10 kg Vienna Malt (3.5 SRM) Grain 4 5.9 %
0.10 kg Wheat Malt, Ger (2.0 SRM) Grain 5 5.9 %
5.00 g Centennial [10.00 %] - Boil 50.0 min Hop 6 21.9 IBUs
5.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 40.0 min Hop 7 11.1 IBUs
4.00 g Centennial [10.00 %] - Boil 30.0 min Hop 8 14.1 IBUs
4.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 15.0 min Hop 9 5.0 IBUs
0.15 tsp Irish Moss (Boil 10.0 mins) Fining 10 -
2.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 0.0 min Hop 11 0.0 IBUs
2.00 g Centennial [10.00 %] - Boil 0.0 min Hop 12 0.0 IBUs
0.5 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 13 -
4.50 g Cascade [5.50 %] - Dry Hop 7.0 Days Hop 14 0.0 IBUs

Allt gick väldigt bra till en början, märkningen flöt på, träffade pre-boil gravity 1.047 och volym helt på pricken.

Kokade och mätte volymen efter kokslut, 5L, bra tänkte jag.. OG däremot hamnade på 1.084... Lite högt med tanke på att BS estimerat 1.066..

När vörten kallnat fick jag endast ut 3L i jäskärlet och toppade med vatten till 5L, då hamnade OG på 1.052 så jag tog kanske i lite för mycket med vattnet. Ölen har ju fortfarande potential att bli god och mäskningsprocessen börjar sitta bättre nu, men hanteringen efter kok med kylning (har ingen spiral), all dryg som kloggar igen trots bazooka och silduk.. inte bra.

Hur gör man bäst för att inte få ut allt grums i jäskärlet? Och hur mycket vätska binder humlen i kastrullen egentligen? Att tappa nästan 2L vid kylning kändes lite hårt tyckte jag. Var ju så glad när effektiviteten låg fint innan kok, efter hamnade den på 50%...
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Tyresöl »

Mysteriet med det höga OG:t är iallafall löst... Jag använder mig av en mätstav som jag tillverkat själv, dock utan vidare precision då den visade 1L fel 8)

Så, nu kör jag igång en ny batch, för att se om jag iallafall kan träffa siffrorna rätt denna gången.

Recipe: SMASH I
Brewer: Tyresöl
Asst Brewer:
Style: American Pale Ale
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 8.90 l
Post Boil Volume: 5.90 l
Batch Size (fermenter): 5.67 l
Bottling Volume: 5.67 l
Estimated OG: 1.052 SG
Estimated Color: 4.9 SRM
Estimated IBU: 39.6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Est Mash Efficiency: 72.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
1.30 kg Pale Malt, Maris Otter (3.0 SRM) Grain 1 100.0 %
7.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 60.0 min Hop 2 19.9 IBUs
6.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 45.0 min Hop 3 15.7 IBUs
1.50 tsp MM Klar (Boil 10.0 mins) Fining 4 -
7.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 5.0 min Hop 5 4.0 IBUs
0.5 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 6 -

Tänkte mäska vid 66°C.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster