Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgångar?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Michael »

Tyresöl skrev: Hur gör man bäst för att inte få ut allt grums i jäskärlet? Och hur mycket vätska binder humlen i kastrullen egentligen? Att tappa nästan 2L vid kylning kändes lite hårt tyckte jag. Var ju så glad när effektiviteten låg fint innan kok, efter hamnade den på 50%...
Sockerhalten måste bli högre efter koket än innan, det är bara vatten som kokar bort ( ja och lite DMS men inte socker) Så att du skulle få lägre OG efter koket verkar rätt konstigt. Mätfel?

Jag försöker att sila bort så mycket som möjligt efter mäskningen, men visst blir det alltid en skvätt grums som ändå hamnar i jäskärlet (bra näring till jästen kanske?)
Vad det gäller humlen kan du alltid krama ur den, det finns ingen anledning till att hälla bort den skvätten som finns i humlen, det lär inte bli beskare eftersom humlen har kokt med så länge.
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Tyresöl »

Michael skrev:
Tyresöl skrev: Hur gör man bäst för att inte få ut allt grums i jäskärlet? Och hur mycket vätska binder humlen i kastrullen egentligen? Att tappa nästan 2L vid kylning kändes lite hårt tyckte jag. Var ju så glad när effektiviteten låg fint innan kok, efter hamnade den på 50%...
Sockerhalten måste bli högre efter koket än innan, det är bara vatten som kokar bort ( ja och lite DMS men inte socker) Så att du skulle få lägre OG efter koket verkar rätt konstigt. Mätfel?

Jag försöker att sila bort så mycket som möjligt efter mäskningen, men visst blir det alltid en skvätt grums som ändå hamnar i jäskärlet (bra näring till jästen kanske?)
Vad det gäller humlen kan du alltid krama ur den, det finns ingen anledning till att hälla bort den skvätten som finns i humlen, det lär inte bli beskare eftersom humlen har kokt med så länge.
Jag kanske var lite otydlig, men min fundering var att mitt OG blev nästan 20 punkter högre än vad Beersmith estimerat. Problemet var dock att jag hade för lite vatten, så vörten blev väl mycket mer koncentrerad än vad jag hade trott.

Bryggde som sagt idag och då träffade allting rätt, börjar känna mig mer bekväm med hela processen och effektiviteten landade runt 68%. Smakade på provet jag tog innan jag ställde undan för jäsning och jag tror att det kan bli väldigt bra :thumbup:
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Brygga små batcher på kort tid, rehydrera jästen i omgån

Inlägg av Tyresöl »

Tyresöl skrev:Då är första matchen i jästunnan. Blev en Vienna Lager, ville passa på medan det fortfarande är rätt så kallt. Den får jäsa runt 9-10°C

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 6.29 l
Post Boil Volume: 3.93 l
Batch Size (fermenter): 3.78 l
Bottling Volume: 3.78 l
Estimated OG: 1.053 SG
Estimated Color: 12.3 SRM
Estimated IBU: 26.2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Est Mash Efficiency: 72.0 %
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
0.77 kg Pilsner (2 Row) Ger (2.0 SRM) Grain 1 85.0 %
0.10 kg Caramel/Crystal Malt - 80L (80.0 SRM) Grain 2 11.3 %
0.03 kg Vienna Malt (3.5 SRM) Grain 3 3.7 %
2.00 g Centennial [10.00 %] - Boil 60.0 min Hop 4 15.8 IBUs
2.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 35.0 min Hop 5 7.2 IBUs
1.00 tsp MM Klar (Boil 10.0 mins) Fining 6 -
3.50 g Cascade [5.50 %] - Boil 3.0 min Hop 7 1.9 IBUs
3.50 g Hallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Boil Hop 8 1.4 IBUs
2.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 0.0 min Hop 9 0.0 IBUs
0.3 pkg SafLager German Lager (DCL/Fermentis #S- Yeast 10 -
3.00 g Hallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Dry H Hop 11 0.0 IBUs


Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 0.90 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Mash In Add 1.46 l of water at 81.7 C 65.6 C 75 min

Sparge: Fly sparge with 5.74 l water at 75.6 C
Smakade av denna direkt när koslyrejäsningen var klar, inte så kul. Kändes tunn på något sätt. Lät den lagras vid 4°C i 2 veckor och sen ytterligare en vecka i matkällaren. Smakade av den igen och ställde upp den bredvid Brooklyn Lager som var målbilden och vid ett blindtest hemma så "vann" min :thumbup: Större kropp, bättre humle arom, beska, ja allt. Det var en så jäkla skillnad från första avsmakningen. Ger verkligen perspektiv på det hela, att låta ölen vila och inte stressa med att öppna flaskorna. Nu jäklar ska det köpas en kyl och bryggas mer lager!
Bilagor
Screen Shot 2016-06-21 at 20.11.34.png
Screen Shot 2016-06-21 at 20.11.34.png (451.01 KiB) Visad 164 gånger
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster