Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Receptlabbet] En mörk, julig stout.. kanske?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
L.Jonsson
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 11, 2011 10:31
Ort: Stockholm

[Receptlabbet] En mörk, julig stout.. kanske?

Inlägg av L.Jonsson »

Hejsan alla brygg-fantaster,

Nu är vi här igen, tiden på året då alla brygg-noviser som jag själv börjar tjata om julöler hit och dit. Jag har suttit idag och knåpat ihop något som jag hoppas är inte alltför bortom all räddning, kanske med eran expertis och smakråd kan vi komma fram till något användbart?

Jag har bryggit några Amber Ale's så bryggprocessen börjar jag bli sakta mer säkert mer och mer bekväm med. Jag har alltid drömt om att få brygga min alldeles egna julöl att bjuda släkten på, kanske så blir det iår?

Jag skulle önska en lagom stark, mörk julöl med spår utav lite humle, choklad, kanel och vanilj. Detta med en arom som bjuder på lite humle, vanilj, kakao och apelsin. Ölen får gärna vara bitter sålänge det inte går till överdrift.

Det här är vad jag har knåpat ihop hittills;

Batch size: 39L
Boil time: 60min

5,00 kg Muntons Flytande Dark (50,0 EBC)
1,00 kg Crystal 100 (100,0 EBC)
0,50 kg Chocolate Malt (690,0 EBC)
0,25 kg Black (Briess) (1350,0 EBC)

50,0 g Warrior [15,00%] - 60min
20,0 g Vanguard [15,00%] - 20min

6st Cinnamon Stick - 20min
4st Vanilla Stick - 20min

20,00 g Cacaonibs - 10min
20,00 g Orange Peel, Sweet - 10min

2,0 pkg American Ale II (Förkultur)

OG: 1,057
IBU: 48,6 (~)
EBC: 70,2

Har aldrig försökt "kryddat" ölen själv med t.ex kanel/vaniljstänger, så jag är natuligtvis mest orolig över denna delen utav receptet. Jag kan även tänka mig att som nybörjare får man lite "Det här ska vi ha, det här blir nog bra, den här kryddan måste vi ju även slänga med!"-syndrom. Tillslut så har man en smak-kompott som liknar tonårens häxgrogg, smakerna måste ju naturligtvis passa någorlunda med varandra.

Är även orolig över hur mycket bitterhet kanel/vaniljstängerna medför efter ett 20min kok.

Kom gärna med förslag och tankar, var inte rädd att säga till om något ser helt åt skogen ut.
L.Jonsson
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 11, 2011 10:31
Ort: Stockholm

Re: [Receptlabbet] En mörk, julig stout.. kanske?

Inlägg av L.Jonsson »

Funderar på att eventuellt flytta kakaonibsen och apelsinskalen till sekundären, känns som att man kan få ut mycket bitterhet om man kokar dem.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: [Receptlabbet] En mörk, julig stout.. kanske?

Inlägg av Omlott »

Angående kryddningen kan du ta och koka det som ska kokas i en liten skvätt av malten. Så kan du smaka av med det i den stora byttan sen.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster