Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Skumma av...

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
ottoagda
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tor sep 26, 2013 15:36
Ort: Styrsö
Kontakt:

Skumma av...

Inlägg av ottoagda »

För ett tag sedan fick jag tillfällighet att brygga tillsammans med en mycket mer meriterad bryggare än jag. Under tiden det kokade tog han då och då en slev och tog bort det översta skummet och typ maltresterna som kom upp. Jag frågade då varför han gjorde det, men han kunde inte riktigt svara varför, bara att det var så man gjorde.
Idag står jag själv med en väldoftande Kaffestout till kok,,, och skummar av, men frågan hänger fortfarande kvar... Varför "skummar man egentligen av"? Vad är effekten?
Viktigare hur man mår, än vad man gör.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Skumma av...

Inlägg av Weinkeller »

Du slipper få det som kalldruv när du kyler. Effekten är inte så stor dock. Har man kraftigt kok och full kittel så kan man undvika överkok lättare också.
/Weinkeller
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Skumma av...

Inlägg av Duffen »

Är det så att om man inte skummar av får man en bättre skumkrona? Eller bara myt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Skumma av...

Inlägg av latmasken »

Det är nog inte samma saker som skummar. Skummet i en öl du tappar upp består ju av ölen, men skummet vid kok består väl snarare av stelnade proteiner. Så att skumma av med en hålslev har jag svårt att se att det skulle inverka negativt.
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Skumma av...

Inlägg av S Tout »

Det som skummar när man kokar är ju en del av det som ger skum när man häller upp ölen sen, jag rör ner skummet i brygden och har då inte fått några negativa effekter eller reaktioner av det. Är nog som med mycket annat, en smaksak.
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Skumma av...

Inlägg av Weinkeller »

S Tout skrev:Det som skummar när man kokar är ju en del av det som ger skum när man häller upp ölen sen, jag rör ner skummet i brygden och har då inte fått några negativa effekter eller reaktioner av det. Är nog som med mycket annat, en smaksak.
Nej, det gör det inte. Däremot kan du separera det genom filtrering efter koket. Anledningen att skumma av är främst för att slippa större mängd druv efter koket alternativt undvika överkok. Som @latmasken skriver är det främst koagulerade proteiner. De bidrar inte till skummet i ölen när de koagulerat, däremot när de inte har det. Långt kok ger alltså mindre skumkrona. Kortare kok större skumkrona, även om det bara är en av faktorerna.
/Weinkeller
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Skumma av...

Inlägg av Toffeln »

Gammal tråd men en fråga. Idag när jag kokade så reflekterade jag på att jag knappt fick något skum alls. Kanske blev en ö på ca 1dm i diameter som snabbt sjönk ner i rullet. Vad beror detta på? Fanns lite skum rut katerna men inget riktigt "skum".
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster