Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Schöfferhofer klon?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Schöfferhofer klon?

Inlägg av Duffen »

Min absoluta favorit hefe är schöfferhofer. Funderade är de någon som har lyckats med en bryggning som är så lik denna öl som det går. Har hittat en del recept men resultaten har inte varit så nära.

Hur gick du tillväga? Vilket recept och teknik?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Schöfferhofer klon?

Inlägg av Knox »

Har inte smakat ölen tyvärr... Men kan ge dig lite hints iaf, jag utgår från den här pdf filen:
http://www.schoefferhofer.de/downloads/ ... weizen.pdf

Samvörtstyrka är 11.6% vilket motsvarar ett OG på 1.047
Efterssom alkoholhalten är 5% bör då FG vara 1.009
Volymer co2 är 3.2 vilket motsvarar ca 9.4g socker per liter om du primar och har på flaska och du har jääst vid 20 grader Celcius. (enl http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/)

Enl tyska lagar/regler behöver en Weissbier innehålla minst 50% mältat vete, resten bör vara 2radig pilsnermalt jag rekomenderar 60/40 då jag tycker att det blir bäst i mina weizen.

Ölen har en beska motsvarande 20IBU detta bör enbart vara 60minuters giva.

Ölen ska ha en balanserad ester/fenol profil om jag förstått saken rätt så WLP300 vid 19-20 grader bör ge "lagom" men här får du testa och läsa dig fram eftersom jag inte har smakat just denna ölen.

jag har också hör att den ska ha en syrlig avslutning och någon på homebrewtalk.com tipsade om att ha i 0.5 pound (ca 225gram) syramalt i slutet av mäskningen.
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Schöfferhofer klon?

Inlägg av Duffen »

Knox skrev:Har inte smakat ölen tyvärr... Men kan ge dig lite hints iaf, jag utgår från den här pdf filen:
http://www.schoefferhofer.de/downloads/ ... weizen.pdf

Samvörtstyrka är 11.6% vilket motsvarar ett OG på 1.047
Efterssom alkoholhalten är 5% bör då FG vara 1.009
Volymer co2 är 3.2 vilket motsvarar ca 9.4g socker per liter om du primar och har på flaska och du har jääst vid 20 grader Celcius. (enl http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/)

Enl tyska lagar/regler behöver en Weissbier innehålla minst 50% mältat vete, resten bör vara 2radig pilsnermalt jag rekomenderar 60/40 då jag tycker att det blir bäst i mina weizen.

Ölen har en beska motsvarande 20IBU detta bör enbart vara 60minuters giva.

Ölen ska ha en balanserad ester/fenol profil om jag förstått saken rätt så WLP300 vid 19-20 grader bör ge "lagom" men här får du testa och läsa dig fram eftersom jag inte har smakat just denna ölen.

jag har också hör att den ska ha en syrlig avslutning och någon på homebrewtalk.com tipsade om att ha i 0.5 pound (ca 225gram) syramalt i slutet av mäskningen.
Jag ska prova detta tack så mycket. Hur är det med pale ale? Vad blir skillnaden istället för pilsner malt? Sedan vad är skillnaden på wlp300 och wyeast 3068? Har bara erfarenhet av 3068 av dessa två. Syramalt vad är det för något? Som de låter? Ger syra åt brygden.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Schöfferhofer klon?

Inlägg av Knox »

WLP300 och 3068 är samma strain om jag minns rätt
Syramalt är malt som har blivit angripen av lactobacillus och är alltså sur, används i tyskland för att sänka mäskens pH efterssom reinheitsgebot förbjuder annat än humle, jäst malt och vattenmen om du tillsätter det 10 minuter inan mäsklut ger den bara syran och påverkar inte mäsken nämvärt

Pilsner vs Pale
Pale ger lite mer kropp vilket du kanske inte vill ha men du slipper å andra sidan ett 60 min kok som brukar vara rekommenderat med pilsnermalt. Jag har bara gjort en weizen med Palemalt men det var typ min tredje eller fjärde öl och jag lyckades mäska vid 69 grader, jolmigt var ordet.
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Schöfferhofer klon?

Inlägg av Duffen »

Knox skrev:WLP300 och 3068 är samma strain om jag minns rätt
Syramalt är malt som har blivit angripen av lactobacillus och är alltså sur, används i tyskland för att sänka mäskens pH efterssom reinheitsgebot förbjuder annat än humle, jäst malt och vattenmen om du tillsätter det 10 minuter inan mäsklut ger den bara syran och påverkar inte mäsken nämvärt

Pilsner vs Pale
Pale ger lite mer kropp vilket du kanske inte vill ha men du slipper å andra sidan ett 60 min kok som brukar vara rekommenderat med pilsnermalt. Jag har bara gjort en weizen med Palemalt men det var typ min tredje eller fjärde öl och jag lyckades mäska vid 69 grader, jolmigt var ordet.

Kör med pilsner malt då, men tror du det funkar med vete/korn malt 60 procent och 40 pilsner malt?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Schöfferhofer klon?

Inlägg av Knox »

Det är min standard när jag gör weissbier, blir mycket bra imo, byter ut 5'% av vetemalten mot rostad vetemalt om jag gör dunkelwezien. Ska du på något sätt laka malten rekomenderar jag en lagom portion havre eller ris skal
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Schöfferhofer klon?

Inlägg av Duffen »

Knox skrev:Det är min standard när jag gör weissbier, blir mycket bra imo, byter ut 5'% av vetemalten mot rostad vetemalt om jag gör dunkelwezien. Ska du på något sätt laka malten rekomenderar jag en lagom portion havre eller ris skal
Ska köra på din rekommendation o se hur de blir. Kör även me lite syramalt. Kan återkomma med resultatet om så önskas. Rekommenderar dig att prova en schöfferhofer också
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Schöfferhofer klon?

Inlägg av Knox »

Ska absolut pröva den, återkom med resultat!
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Schöfferhofer klon?

Inlägg av Duffen »

Blev en riktigt smarrig fyllig veteöl. Rekommenderar surmalt, mängden du nämnde.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster