Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppleale

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Marie_12
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor aug 08, 2013 11:42

Äppleale

Inlägg av Marie_12 »

Hej!

Jag tänkte prova att göra en ale med äpplen. Jag tänkte utgå från detta recept: ¨

Till 25 liter öl:

maltextrakt
4,0 kg Muntons ljust torkat maltextrakt
specialmalt
167 g Thomas Fawcett crystal malt
bitterhumle
28 g Nugget 11,4% alfasyra
(eller motsvarande mängd alfasyra av annat humle)
smakhumle
19 g Perle
aromhumle
37 g Cascade
jäst
BC 1056 American Ale eller Safale US-05

Jag tänkte bara använda mig av 60 % av maltextraktet och istället låta jästen få sin näring av äpplen eller socker.

Är det någon som vet när jag ska ha i äpplena, och om det faktiskt går att ersätta maltextrakt med äpplen eller socker, hur mycket av detta ska jag då ha? :roll:
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Äppleale

Inlägg av nils-alf »

Ekberg
Bryggare
Inlägg: 117
Blev medlem: sön apr 01, 2012 18:35
Ort: Skara

Re: Äppleale

Inlägg av Ekberg »

Kul att du vill testa att göra en graf!

Jag satte ett test förra veckan, med crystal 100, äpplen (Bozo-style) och perle.
larsnilsson.swe
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 12, 2018 14:29
Utrustning: Bulldog brewer

Re: Äppleale

Inlägg av larsnilsson.swe »

Jag tänkte brygga en graff i helgen, är det nån som gjort det och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Annars finns ju mkt info i länken som delats ovan. Jag tänkte använda en ciderjäst och det jag funderar på är följande:

https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... 17/page-79 nämns det ju att han byter ut jästen till öljäst för att det ska ge en bättre jäsning och snabbare bli drickbart. Jag hade missat det och har nu en flytande Cider Wyeast 4766. Jag har aldrig använt ciderjäst (eller vinjäst för den delen), behöver den längre lagringstid innan den blir drickbar?

Det är viktigt för mig eftersom jag funderar på att torrhumla graffen ordentligt men då måste den ju drickas upp rätt fort, och tål inte att lagras.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Äppleale

Inlägg av Knox »

Vin och cider jäst brukar jäsa lite aggressivare och jäser ut mer än öljäst så då kan det behövas lite lagring. Jag gjorde å andra sidan en Cider i höstas på must som var drickbar redan efter en månad (2v jäsning 2v flaska). Så det beror lite på ursprungsprodukten, hur sura äpplena är och vilken malt du använder.
larsnilsson.swe
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 12, 2018 14:29
Utrustning: Bulldog brewer

Re: Äppleale

Inlägg av larsnilsson.swe »

Tack för svaret! Den har nu stått en vecka på flaska och smakade helt ok redan, vilket jag ser som ett gott tecken. Jag hoppas den ska smaka bra om ett par veckor redan. Lite sur var den dock, vilket antagligen beror på musten som du säger, jag använde kiviks ofiltrerade äppelmust. Den är väl ett mellanting prismässigt, har någon provat lite billigare must, t.ex. coops äppelmust(100% äpple) som brukar ligga på ca 11-12 kr/litern? Funderar på att prova med den tillsammans med en ale-jäst och sen torrhumla den... Då tänkte jag ta lakvattnet från en pale ale.

Målet är att hitta enklaste sättet att göra en god graff som snabbt blir drickbar, utan att den blir för dyr också. Billigare must hoppas jag kompenseras av torrhumlingen.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster