Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

När dör bakterier?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

När dör bakterier?

Inlägg av Evert »

Gammal jäst går ju att använda, men hur är det med bakterier som "gått över tiden". Dör dom eller hur funkar det där? Har beställt Lactobcillus WLP677 som gick ut den 16 januari, det borde väl funka kan man tycka... kanske... eller inte...

Fan, min surjäsning verkar gå åt helvete denna ggn... Jag borde ha kommit igång med den för över en vecka sedan, men om jag nu får grejerna på onsdag, kommer denna jäsning ju inte vara igång förrän nästa helg.

Jäkla skit.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: När dör bakterier?

Inlägg av latmasken »

Varken jäst eller bakterier lär ju ha en klocka i sig så de slutar fungera helt ett visst datum, däremot så blir de väl tröttare och tröttare.

Skulle tippa att för jäst så kanske datumet säger att "fram till det här datumet garanterar vi att 90% av jästcellerna lever". Men det betyder ju inte att alla är döda veckan efter, det kanske är 70-80% levande celler kvar.

Det beror antagligen på hur de förvaras och hur de är "konserverade". Jag vet att vanlig torrjäst för bakning håller ju länge om påsen är oöppnad, men en öppnad påse håller inte mer än 3 dagar i kylskåp eftersom syre kommit in (och ännu kortare i rumstemperatur).
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: När dör bakterier?

Inlägg av Evert »

Jo, så måste det vara. Och om jag nu inte fått det hela om bakfoten, kan bakterier gå i viss dvala, genom att bilda sporer. Det såg jag i alla fall i filmen "En sellsam historia"... :)

http://www.youtube.com/watch?v=kbNSMWrM4bw

På tal om det. Häromdagen hettade jag upp en "vild bakteriekultur" som jag satt igång. Vet inte hur varmt, men det blev kanske 60 grader. Så pass att surjäsningen stannade av. Bakterierna låg overksamma i ett par dagar, men nu har dom börjat jäsa igen!!

Detta är ju så sjukt intressant. Har kollat men hittar inte, är det någon som känner till någon bra bok om hur bakterier fungerar, helst då rellaterat till öljäsning?
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster