Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Räkna ut IBU Tinseth

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
marand99
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör feb 17, 2018 20:16
Utrustning: Grainfather

Räkna ut IBU Tinseth

Inlägg av marand99 »

Hej,
Är ny inom ölbryggning (bryggde tredje batchen idag) och alldeles färsk här i forumet.
Jag undrar om någon kunnig skulle kunna förklara för mig hur jag räknar ut IBU med Tinseths formel på ett pedagogisk sätt ungefär som man förklarar för ett barn ;)
Jag har köpt boken How To Brew av John Palmer där detta framgår men jag är uppenbarligen för trög för att förstå.. Jag vet att det finns webbplatser och appar där man kan räkna ut IBU men hade varit trevligare att kunna räkna själv. Om det är något OG/SG värde man behöver för formeln så skulle jag behöva veta precis när i bryggprocessen detta skall tas.
Stort tack på förhand!
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Räkna ut IBU Tinseth

Inlägg av vafan »

Vette tusan om detta är rätt men här har du en formel.

International Bitterness Units - How to Determine IBUs
Here is a quick formula for determining International Bitterness Units (IBUs) from Fred Eckhardt:

For a 5 gallon batch of homebrew, you take Ounces x Alpha Acid x Percentage Utilization(boil time) divided by 7.25.

Example - we have a Pale Ale using Cascade hops with 6% alpha acid, it would look like this:

1 Ounce(Boiling Hops) x 6%(Alpha Acid) x 30%(Utilization) divided by 7.25 =24.8 IBUs
1.5 Ounces(Flavor Hops) x 6%(Alpha Acid) x 15.3%(Utilization) divided by 7.25 =15.8 IBUs
1 Ounce(Aroma Hops) x 6%(Alpha Acid) x 5%(Utilization) divided by 7.25 =4.1 IBUs

24.8 IBUs + 15.8 IBUs + 4.1 IBUs = 44.7 IBUs. This beer would have 44.7 IBUs

https://www.homebrewing.org/Internation ... _49-1.html
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster