Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

straff??

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
intercooler_83
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön jun 04, 2006 2:00
Ort: bj?rna

straff??

Inlägg av intercooler_83 »

vad kan man vänta sej när man blir ertappad med 25 liter hemma..som man säger man har köpt..+ en del till apparat? ett 35l kärl...
Användarvisningsbild
Etylalkoholaren
Bryggmästare
Inlägg: 475
Blev medlem: tor mar 16, 2006 1:00
Ort: Himmelen

straff??

Inlägg av Etylalkoholaren »

25 liter vad? Jag tror inte att dom tror dig att du har köpt det om du säger att du har köpt det om du har en aparatdel. Men det blir väl ganska mycket i böter skulle jag väl tro.
"Vem k?per bolagets 75:a n?r man ist?llet kan br?nna hemma?"
"Fiffigt och l?tt jag lurar staten tack vare hembr?nnings-aparaten."
Användarvisningsbild
intercooler_83
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön jun 04, 2006 2:00
Ort: bj?rna

straff??

Inlägg av intercooler_83 »

prit..
Användarvisningsbild
Etylalkoholaren
Bryggmästare
Inlägg: 475
Blev medlem: tor mar 16, 2006 1:00
Ort: Himmelen

straff??

Inlägg av Etylalkoholaren »

Googlade på "prit" för jag visste inte va det va och kom till denna sida http://www.cms.hhs.gov/PRIT/ och det var förkortning på Physician Regulatory Issues Team (PRIT). Jag vet inte vad straffet för att ha 25 liter av det hemma är.
"Vem k?per bolagets 75:a n?r man ist?llet kan br?nna hemma?"
"Fiffigt och l?tt jag lurar staten tack vare hembr?nnings-aparaten."
Användarvisningsbild
intercooler_83
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön jun 04, 2006 2:00
Ort: bj?rna

straff??

Inlägg av intercooler_83 »

drygjävel
Användarvisningsbild
Morty81
Bryggmästare
Inlägg: 342
Blev medlem: fre aug 26, 2005 2:00
Ort: I min lilla v?rld av blommor

straff??

Inlägg av Morty81 »

Etylarn, you rock!


Angående straffat så varierar det, beroende på tidigare ..straff ..ålder ..syfte med "priten" m.m

ostraffad med enbart innahv av dyck blir i regel villkorligt om du inte sitter på en hel del.

Bötesbeloppen varierar så ganska svårt att säga.
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

straff??

Inlägg av Jaesus »

Titta lite längre ner på sidan: "Dom av visst intresse". 1200:- för att ha kokat 4,5 liter. Jag har vittnesbörd från en annan på forumet som fick 1200:- utskrivet av en åklagare på Gotland för att ha kokat 19 liter åt sig själv.

Så handlar det om enstaka litrar åt sig själv och man i övrigt är skötsam är straffet mer av symbolisk art. Ungefär som en fortkörning.

Fast en prick i registret blir det förstås.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

straff??

Inlägg av Jaesus »

Har suttit på förmiddagen och kollat runt i lite tidningar om folk som torskat på några liter för eget bruk. Ganska svårt att hitta något som är färskt och relevant nu. Brottet verkar är inte särskilt vanligt längre.

I Götaland och Skåne hittar jag inte ett smack om vanliga husbehovskokare.

Håhåjaja. Vad trist det är med gamla fina traditioner som försvinner.

De kunde väl ha skrivit ut vad gubben med en liter fick i böter.

Örnsköldsviks allehanda 2005-12-01

Polis hällde ut julsnapsen i Mellansel

MELLANSEL. En liter färdig sprit och 20 liter mäsk åkte rätt ner i slasken när polisen slog till mot en hembrännare i Mellansel i går.
- Det kokas nog extra mycket ute i stugorna inför storhelgerna, säger polisen.

Det var en man i 55-årsåldern som togs på bar gärning medan maskineriet stod och puttrade i hans hus. Polisinspektör Leif Sundin tycker det är bra att nyheter om avslöjade hembrännare sprids i de breda folklagren.
- Det sänder ett budskap till de som håller på att man inte får bete sig hur som helst, menar han.

Hembrännaren som åkte fast i går höll inte på med någon industriell tillverkning utan brände med största sannolikhet mest för husbehov.
- Jag har en känsla av att hembränningen ökar en hel del ute i stugorna inför storhelgerna. Då finns det fler anledningar att dricka alkohol, säger Leif Sundin

Gotlands Allehanda 2001-12-04
Kvinnlig hembrännare
dömdes till dagsböter

En 55-årig kvinna bosatt i Visby har dömts för hembränning. Gotlands tingsrätt har dömt henne till 30 dagsböter à 40 kronor för olovlig tillverkning av sprit och olovligt innehav av destillationsapparat. Hon skall också betala 500 kronor till brottsofferfonden.
Kvinnan har erkänt att hon har haft mäsk och hembränningsapparat och att hon har tillverkat fyra liter 40-procentig sprit. Men hon nekar till att hon skulle ha haft mäsken för att tillverka sprit, något som rätten fann helt osannolikt.
Den beslagtagna hembränningsapparaten samt sprit och mäsk har förklarats förverkad.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Challe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 31, 2009 21:10
Utrustning: Superplastis
Ort: Norr om Smygehuk

straff??

Inlägg av Challe »

Tror inte vi pratar dom mängder av denna volymen men om du har (tror det är) över 200 liter så klassas det som en hemmagjord bomb vilket kan leda till värre straff. Har för mig att det är av den anledningen man inte får ha typ 200 liter bensin i garaget på ett fat & tanka bilen med. Diesel där dock lagligt.
Rätta mig om jag har fel.
Allt som är kul är också farligt.
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster