Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dåliga tider för hembränningen

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av Kung_Krydda »

jaha, dom ja! ;)
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av Hinken Hill »

dan610324 skrev:he he he , nääää hembrännare
finns ju så satans mycket smuggelsprit idag
Men ändå bränner du hemma :lol:
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av dan610324 »

sluta ja med för 25 år sen
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av Hinken Hill »

dan610324 skrev:sluta ja med för 25 år sen
ok
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av dan610324 »

nu ä de bara produktion av ädla jästa drycker som gäller

men visst måste jag väl erkänna att jag funderat på whisky , men man vet ju fan inte ens om man fortfarande lever när det vore dags att provsmaka nått sånt experiment .

nääää , 10-15 år ä nog för mycket att vänta även för mig
å sen kanske det är rävgift i alla fall ;-)

nä viner baserade på mina egna äpplen är nog det lugnaste å troligen godaste med att hålla på med .
sen ä de väl inte fel att experimentera lite med glögg , snapskryddning och lite cider förstås .
å nu har ju affe å källarn fått mig å börja snegla på ölbryggning , det går ju att brygga hur go öl som helst
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av Kabben »

dan610324 skrev:nu ä de bara produktion av ädla jästa drycker som gäller

men visst måste jag väl erkänna att jag funderat på whisky , men man vet ju fan inte ens om man fortfarande lever när det vore dags att provsmaka nått sånt experiment .

nääää , 10-15 år ä nog för mycket att vänta även för mig
å sen kanske det är rävgift i alla fall ;-)

nä viner baserade på mina egna äpplen är nog det lugnaste å troligen godaste med att hålla på med .
sen ä de väl inte fel att experimentera lite med glögg , snapskryddning och lite cider förstås .
å nu har ju affe å källarn fått mig å börja snegla på ölbryggning , det går ju att brygga hur go öl som helst
Fördelen med hobbydestillering av whisky är ju att det går fort att lagra den när man har små tunnor.

Kolla på mackmyra, kilchoman mm som har startat upp sina destillerier.

Dom lagrar alla på små tunnor.

Man kan nog tänka sig att 3-5 år ett 20 liters fat motsvarar betydligt längre tid i en 500 liters tunna.

Jag ska bara köra lite blanksprit, sedan ska jag göra ett par batcher whisky om året.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av dan610324 »

jo man får ju en mycket större anläggningsyta per liter i ett litet fat än ett stort , så visst ger väl trävirket lite smak och färg fortare i ett litet fat .
men den kemiska ombildningen av finkel tar fortfarande lika lång tid som i ett stort fat .
så nå snabblagringar funkar inte riktigt bra tyvärr om man är ute efter kvalitet . dålig whisky skulle jag inte ens vilja försöka mig på att göra
Användarvisningsbild
Nordenator
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 24, 2010 18:38
Ort: Göteborg

Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av Nordenator »

dan610324 skrev:jo man får ju en mycket större anläggningsyta per liter i ett litet fat än ett stort , så visst ger väl trävirket lite smak och färg fortare i ett litet fat .
men den kemiska ombildningen av finkel tar fortfarande lika lång tid som i ett stort fat .
så nå snabblagringar funkar inte riktigt bra tyvärr om man är ute efter kvalitet . dålig whisky skulle jag inte ens vilja försöka mig på att göra
Fast även ung whisky kan ju vara kvalitativ. Man gör den inte riktigt rättvisa då man jämför den med en gammal skotte. Visst tycker jag väl också om äldre whisky, men det kan helt klart vara intressant att smaka yngre sorter också.
Beer is good Beer is great
There is no Beer that I hate
Hell even if it's warm
I will not hesitate
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av dan610324 »

svårt över huvud taget att jämföra drycker från olika destillerier då de har så stor skillnad i smakprofil i allmänhet .
däremot är det trevligt att få smaka olika åldrar och upptäcka förändringen från ung till gammal av whisky från samma tillverkare

visst vore det intressant att testa å göra eget , men jag har ingen apparat och vill nog inte ha någon heller .
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av Perry »

Låna en då??

Det finns nog en och annan i ditt närområde.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av dan610324 »

finns hur många som helst, men nä ja skiter i det .
håller mig te mina jästa produkter istället
alexander
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis apr 10, 2007 2:00

Myt

Inlägg av alexander »

Det är en myt, som polis och politiker tror på. Hembränningen frodas och jag skulle tro att den ökande importen beror på dels minskade marknadsandelar för Systembolaget, samt en ökad totalkonsumtion.

I de kretsar jag känner till har hembränningens volym kanske inte ökat, men fått fler som sysslar med det.

Förtroendet för köpt svartsprit har minskat, så alltfler gör för eget behov.

Hembränning för husbehov och då med plastis, är mycket vanligare än poliser/forskare anser. De kommer inte i kontakt med det, det är tom inte proriterat, såvida det inte är försäljning inblandat.

Den typiske husbehovsbrännaren är vilken Svensson som helst. Den riktigt begivne brukar köpa legal eller illegal sprit, han kan inte vänta, och skulle han försöka, tullas det redan på mäsken.
lennartsson
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre mar 22, 2013 13:28

Re: Dåliga tider för hembränningen

Inlägg av lennartsson »

Gammal tråd

Men så finns det några nya som vill testa hur bra/duktig
man kan bli , däribland jag :lol:
Detta är en bra dag,,,
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster