Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lämplighetsintyg??

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
Padde
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis nov 15, 2005 1:00

Lämplighetsintyg??

Inlägg av Padde »

Någon som vet omdet finns risk för att bli av med sitt körkort eller lämp om man blir tagen för olovligt innehav/tillverkning av sprit?? Mvh
Användarvisningsbild
Bulan
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jan 13, 2006 1:00
Ort: I garaget

Lämplighetsintyg??

Inlägg av Bulan »

Svaret på frågan har jag tyvärr ingen aning om.

Men eftersom att du ställde frågan om körkort och lämplighets inntyg så måste jag fråga om du verkligen är 18 år.

Som du förhoppningsvis vet om så är åldern på det här forumet 18+
Användarvisningsbild
nibe
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: lör nov 21, 2009 17:30

Lämplighetsintyg??

Inlägg av nibe »

Svaret är att du kan bli av med körkortet, men du behöver inte bli det
följande paragrafer brukar användas

Körkortslagen (SFS 1998:488)
5 kap. Körkortsingripande:

3 § Ett körkort skall återkallas

5. om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,

6. om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,
You are entitled to your wrong opinion
Lenkan
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön dec 20, 2009 21:02

Lämplighetsintyg??

Inlägg av Lenkan »

Själv så åkte jag dit på langing när jag var 18.
Blev av med lämplighetsintyget i ett halvår och fick 1500:- i böter. Dom som skvallrade fick betala böterna och 1500:- xtra i sveda och värk till mig.
Klantskallarna satt och slurkade HB utanför McDonalds när farbror blå kom och knackade dom på axeln och undrade var dom fått tag på drickat. Skitnödiga som dom blev, så kom mitt namn upp. Skoj!!
När jag satt på förhör så sa jag att jag hittade spriten på bussen på väg hem från krogen, och så fick dom drickat istället för pengar som jag var skyldig dom. Snutarna trodde inte helt på min historia, men jag sa åt dom att motbevisa mig.
VBD
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån feb 08, 2010 22:01

Lämplighetsintyg??

Inlägg av VBD »

Det var ett par rediga poliser som ens frågar vart man har fått det, själv har det bara hällt ut det. En gång skulle man fått lapp hem till föräldrarna men lata som poliserna är så kom det ingen lapp.
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster