Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Anordna ölbryggarkurs

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Ekonomfan
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons nov 21, 2018 11:47
Utrustning: Grainfather 30 l

Anordna ölbryggarkurs

Inlägg av Ekonomfan »

Hej på er!

Jag har fått upp både smaken och intresset med ölbryggning. Har dessutom fått lite propåer om att anordna ölbryggarkurser.

Jag har sedan tidigare en enskild firma och tänkte att det ska väl gå att anordna sådana kurser i denna firma, dvs bedriva det affärsmässigt.


Tänkte så här om jag tar ca 300 kr per deltagare för att vara med och se hur det går till att brygga från rengöring av bryggeriverket till dess att vörten ligger i ett jäskärl.

Deltagarna får ta med sig jäskärlet hem med innehåll.

Tänker mig också att jag kan erbjuda deltagarna buteljering om så önskas.

Jag har ju trots att all utrustning hemma.

Mina två frågor är:

1. vad säger alkohollagen om detta upplägg. Jag säljer ju faktiskt ingen alkohol. Jag tar ju betalat för ölkursen bara. Deltagarna tar med sig vörten hem. Mot kostnad kan jag erbjuda buteljering.

2. Vad säger skatteverket om ölbryggningsmaterial i form av både utrustning samt malt och hunle. Kan tänkte mig att bara dra av låt säga 30% av utrustningen samt 70% av malt och humle. Det begränsade avdraget gör jag eftersom jag faktiskt PRIVAT använder utrustningen och malt och humle.

Troligen borde inte Skatteverket ha invändningar då jag behöver detta för att kunna visa i bryggningskursen. Men man vet aldrig.

Tacksam för svar!

MVH


Kent Mattison
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Anordna ölbryggarkurs

Inlägg av Michael »

Du säljer ingen alkohol så det är nog inget problem med det, men du håller på med livsmedel så kommunen kanske vill ha ett finger med i spelet.

Du kan dra av 100% av både utrustning, malt och humle. Har du inkomster av att du har utrustningen och säljer malt och humlen vidare kan inte skatteverket säga något. Att du sen inte har högre effektivitet än 40% i mäskningen och behöver mycket malt och humle för att hålla kurs har dom inte heller något att säga om.

Samma med buteljeringen, det är inte din öl som ska flaskas. Men det är rätt värdelöst att flytta jäskärl utan att röra upp jästen, och 5-6 jäskärl vill du nog inte ha hemma heller tills jästen lagt sig.

hur lång skulle kursen vara? 300:- låter billigt.

Köksbryggeriet tar 350-450:- för en 10liters ölsats så materialet kommer väl utöver dina 300:-?
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster