Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Servera egenbryggd öl på restaurang med tillstånd

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
JanBjorkman
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons maj 25, 2016 11:10
Utrustning: Ingenting ännu.
Ort: Umeå
Kontakt:

Servera egenbryggd öl på restaurang med tillstånd

Inlägg av JanBjorkman »

Hej!
Jag jobbar på en restaurang som innehar serveringstillstånd. Hur ser lagen ut kring egenbryggd öl? Krävs ett särskilt tillstånd för att servera det eller är det bara att köra på?
Tacksam för svar
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Servera egenbryggd öl på restaurang med tillstånd

Inlägg av AirQ »

Utan att veta till 100% men min gissning är att du måste ha tillstånd.
Puben/baren får inte köpa öl av privatpersoner(eftersom privatpersoner inte får tillverka alkoholhaltiga drycker för kommersiellt ändamål, och om puben brygger det själv så krävs det tillstånd för bryggeri.

Lättast är nog o ringa och höra med din kommun.
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Servera egenbryggd öl på restaurang med tillstånd

Inlägg av latmasken »

2 kap i alkohollagen:
3 § Vin, folköl, starköl och andra jästa alkoholdrycker får tillverkas endast av den som har godkänts som upplagshavare för tillverkning eller bearbetning av sådana drycker enligt 9 § lagen (1994:1564) om alkoholskatt eller som skattebefriad förbrukare enligt 31 e § samma lag.

Vad som föreskrivs i första stycket gäller inte tillverkning i hemmet för eget behov.
Observera att undantaget från reglerna alltså bara gäller tillverkning i hemmet för eget behov. Bryggföreningar och liknande är alltså väldigt tveksamt om man ska det juridiskt.

Så till att börja med är det omöjligt att sälja öl som du har tillverkat i egenskap av privatperson. Om restaurangen ska tillverka öl så behöver de tillstånd för det.


Sen är jag lite osäker, men jag tror att det är så att all alkohol som säljs måste ha distribuerats via nån som är godkänd för partihandel med alkohol.
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst