Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
jospress
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 18, 2014 0:47

Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Inlägg av jospress »

Hej! Vi är några studenter som har lite frågor angående servering av hembryggt vin. Vi har sökt och försökt kolla upp huruvida det vi vill göra är lagligt eller inte och vänder oss nu hit.

Vi vill ha en fest där vi kan bjuda på vårat eget vin. Vår idé är att skapa ett medlemskap i en form av förening/klubb. Vi kommer sen ha en fest för dessa medlemmar där vi kommer att bjuda på¨hembryggt vin. Vinet kommer indirekt att finansieras av pengarna som kommer in till föreningen. Är detta på något sätt möjligt att göra lagligt?

Vår tanke är ju att man får ge bort alkohol som gåva, men var går gränsen för detta? Får man bjuda vem som helst? Får man bjuda grupper av människor? Får man bjuda folk i en förening? Får man bjuda folk i sin egen förening? Så går våra tankegångar.


Tack på förhand,

Jospress
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Inlägg av latmasken »

Om föreningens syfte enbart är att bjuda på vin så är det kört. Det blir ju bara en maskerad försäljning: Folk betalar pengar och får vin.

En gåva är något utan motprestation och jag tror att den där skrivningen bara gäller privatpersoner (en privatperson får ge bort vin till andra privatpersoner som gåva).

Vem ska göra vinet? Alla eller bara några få av medlemmarna?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Inlägg av Knox »

Håller med latmasken, det enda som skulle göra det lagligt i det här fallet vore om alla medlemmerar har en någorlunda lika roll i tillverkningen av vinet
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Inlägg av latmasken »

Ja, precis, då får de ju inte vin som gåva utan dricker sitt eget. Man skulle nog kunna tänka sig då att man har en "buteljeringsfest" där varje medlem får ta med sig en gäst som bjuds.

Sen är jag lite nyfiken på formuleringen att vinet bara "indirekt" kommer att finansieras med medlemsavgifterna? Det spelar ingen roll hur man försöker snurra runt pengarna för att tvätta dem, poängen är att om den som betalat på något sätt sen är garanterad att få vin så är vinet de facto sålt.

Om man nu inte är garanterad att få vin så kanske det kan fungera, men varför skulle folk vilja betala medlemsavgiften?

Men får inte heller glömma att om det ska vara en förening så gäller det att föreningen inte får ägna sig åt näringsverksamhet (för då blir föreningen skattskyldig) och föreningen får inte vara till för att ge medlemmarna ekonomiska fördelar (för då blir det en ekonomisk förening). I princip kan man säga att föreningen inklusive dess medlemmar måste gå back (pengamässigt kan föreningen få gå jämnt upp, men då måste medlemmarna ha gjort en arbetsinsats som är större än vad de får ut i form av vin).
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Inlägg av Martin73 »

När jag var yngre så fanns det en Mc klubb i närheten av där jag bor , de hade öppet hus och innanför dörren stod en donationslåda och sedan var det fri bira i kylen!
Det fanns inget om hur mycket man fick ta eller betala men de hade en skylt med vad ölen kostade att köpa in.
De släppte dessutom inte in någon minderårig som fick förse sig däremot fick ynglingar sitta med föräldrarna.

Var detta helt olagligt eller en fungerande omskrivning av att ta betalt eller inte??
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Inlägg av latmasken »

Var det bara klubbmedlemmar som hade tillgång till ölen och det inte fanns nåt krav på att betala så tror jag det kan ha varit lagligt (klubben hade ju annat huvudsyfte än att bjuda på öl antar jag).
jospress
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 18, 2014 0:47

Re: Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Inlägg av jospress »

Ja, det känns som att vår första idé kanske inte kommer hålla.

Bara för att förklara lite vad vi är ute efter så är det att skapa den ultimata festen. Vi bor i ett kollektiv som skulle vara perfekt lokal för fester och vi råkar också ha ett intresse av att brygga en mängd olika sorters viner. Vi har inga planer på att göra detta i vinstsyfte, men vi skulle ju gärna inte heller vilja gå back på detta. Om vi skulle få inkomst>utgift skulle hela överskottet oavkortat gå till nästa fest.

Vår tanke är att alla som kommer ska få ett glas av några finare viner som vi tillverkat i mindre mängder. Säg att vi har 10 olika så får man smaka på 3. Sen kommer även finnas tillgång till vanligt vin av lägre kvalite (billigare framställningskostnad) som man kan dricka hur mycket man vill av.

Vi vill göra detta så lagligt som möjligt för att kunna marknadsföra detta med hemsida, facebookevenemang och så vidare.

Martin73's exempel med Mc-klubben var rätt så intressant, donationer skulle nog fungera i vårat sammanhang. Det kommer då vara en fest där alla är välkomna med fri tillgång till vin. Vi går runt på frivilliga donationer för att kunna hålla fler fester som dessa, vilket antagligen kommer vara ett gemensamt intresse för alla där. Skulle detta fungera eller är det något annat jag missar?
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Inlägg av mad76e »

Det är lagligt, dock måste det sökas om "tillfälligt serveringstillstånd för slutna sällskap". Du betalar givetvis då skatt för det du säljer.

Jag hoppas dock att alla ""Studenter"" är över 18 :p
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Inlägg av Knox »

Nej det är inte lagligt oavsett om serveringstillstånd innehas efterssom du inte får sälja hemmaproducerad alkohol. Du kan aldrig få serveringstillstånd för hemmatillverkat vin eller öl (inte sprit heller för den delen).

byt ut ordet öl mot vin så får ni det förklarat ;)
http://www.shbf.se/marcom/AngaendeAlkoh ... yggdOl.pdf

han som har skrivit texten är Ledamot i Högsta förvaltningsdomstolen så han tolkar nog lagen bättre an oss lekmän
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Inlägg av Martin73 »

När jag nu läst det du bifogade så kan inte jag tolka det till annat än att du får bjuda på alkohol men inte ta betalt för det!
Du får inte ta Entreavgift men om du har en Gåvolåda som folk, om dom vill kan donera en slant som inte är fastställd och inte förknippad med drycken så är det också ok.
Du kan bjuda in vem som helst till att närvara men som alla vet så är det förbjudet enligt lag att vare sig Ge eller sälja till minderåriga.

Men det är min egen tolkning av det så inget ansvar taget :unsure:
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Ge bort hembryggt vin till "medlemmar" på fest

Inlägg av Odqvist »

Det allmänna svaret är följande,

Det är lagligt om:

1. Ni är en sluten förening/slutet sällskap.
2. Samtliga som deltager och görs tillgängliga alkoholen är myndiga enligt Svensk lag.
3. Det sker i sluten omgivning, dvs. skilt från allmänheten.
4. Det inte sker någon försäljning/servering av alkoholen.

Den sista punkten utvecklas:

4b. Tillverkningen av vinet genererar ingen vinst.
4c. Föreningen/sällskapet genererar ingen vinst.
4d. Kostnaden för tillverkning balanserar vad föreningen betala för att dricka.

Med andra ord så kan ni göra det helt lagligt, om ingen vinst finns och om sällskapet är slutet och omständigheterna kontrollerade.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster