Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

varför bränner ni sprit?

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

varför bränner ni sprit?

Inlägg av GrimReaper »

Själv gör jag det för att det är kul och spännande, och godare än köpes. Dricker inga mängder själv och säljer heller aldrig sprit.
gör väl av med nån liter om året kanske
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: varför bränner ni sprit?

Inlägg av Martin73 »

Ville testa att göra Whisky och hade dessutom några lätt misslyckade vin bryggningar som jag inte ville hälla ut.
Att det sedan resulterade i att jag gjort en Calvados och Aquavit mfl kryddningar och essenser också är ju ett trevligt plus, jag dricker väldigt sällan vanlig sprit och grogg är ingen favorit..
Däremot är det roligt att experimentera lite!!
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: varför bränner ni sprit?

Inlägg av mad76e »

Tjaa... Bra fråga.. Har pengar nog att köpa ifrån systemet, och har kontakter ifall man vill ha en flaska smuggel. Intresset ifrån min sida är inte att sälja, utan för eget bruk

Tror det beror på dels tradition, dels spänning.. Men även en känsla av att spara en liten slant, då man slipper betala den enorma skatten för en 70;a. I dagens samhälle med massarbetslöshet måste man kunna unna sig någonting. Ciggaretter / Snus är för dyrt.. T.o.m puben börjar bli lite för dyr.

Vad fanken har vi kvar att unna oss?
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: varför bränner ni sprit?

Inlägg av Anubis »

Jag var 15 när jag första gången gick och handlade på systemet. Fick säga till att jag ville ha en kasse till mitt köp. Dålig service tyckte jag.
När jag var 16 år byggde jag min första FOA och under följande år försökte jag förbättra den.
Sålde till mina klasskamrater det som blev över.
Men det roligaste var alltid själva bygget och testningen.
Idag ger jag bort det mesta eller återanvänder genom att spä ut det igen och testar en ny apparat.
Har fortfarande råd att köpa ut men det är roligare att försöka tillverka själv.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: varför bränner ni sprit?

Inlägg av jokkman »

Byggde min första apparat med en kompis när jag var runt 18, en labmaster...
På den tiden så fanns inte "internet" osv så vi fick "hjälp" av ett par finnar som jobbade som svetsare hur vi skulle göra :-)
När jag var 18 så var det väl ekonomin som styrde att man började och spänningen!

Efter att labmastern hade gjort en lång och trogen tjänst gick jag över till CM och dom senaste åren har det varit FOA.

Har råd att köpa det jag vill från bolaget så det är inte en ekonomisk fråga.
Gillar att bygga, testa osv riktigt roligt/utvecklande att få verifiera tankar med resultat på riktigt.

Har fastnat för smaksatt sprit och upptäkt att en FOA är riktigt bra för den typen av produkt :-)
Riktigt roligt att försöka få till recept/tekniker på gin rom mm, är faktiskt lika roligt som byggandet (om inte roligare)!

Ser det mera som en "skatteåterbäring" och riktigt trevlig hobby, säljer inte och får ge bort det mesta pga att jag inte förbrukar så många flaskor/år...
(om det inte går tillbaka som "mäsk" i någon test av apparat eller recept)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
AleX
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån aug 09, 2004 2:00

Re: varför bränner ni sprit?

Inlägg av AleX »

Kan lugnt säga att jag har problem med spriten.

Det är kul att bränna och experimentera men sen står man där med en massa sprit.

På sin höjd dricker jag 1liter utslaget på 1 år.
Vilket då ger att man vid en bränning får 5-10 års förbrukning.
så vad gör man när man vill brygga men inte ha dropparna :doh:
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: varför bränner ni sprit?

Inlägg av HackKing »

Bränner inte men brygger, just för att det är intressant och kul. Och man ibland lyckas åstadkomma godare än köpeöl/vin, och smaker som inte finns att köpa.
Några pengar sparar man ju inte på avancerad bryggning, beror iofs på om man jämför med bulköl eller mikrobryggeri. Mikrobrygg för priset av bulk, på sin höjd.
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster