Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Jingemar
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 28, 2014 13:23

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av Jingemar »

Jo men fråga här blir ju helt enkelt: Om ingen "tjänar" på det, vem vill stå och brygga öl åt en massa andra utan att få nåt extra för besväret?

Även den som gör jobbet måste ju betala lika mycket som alla andra, annars blir det ju en "förtjänst" (även om man inte explicit betalar utan istället "får rabatt" så räknas ju det som en beskattningsbar förmån).
Det är ju rätt intressant att bli bättre på att brygga öl och utveckla sitt intresse för att vid senare tillfällen ha ett större förråd av kunskap och erfarenhet.
Det är inte direkt som om att vi ska putta in 10.000 SEK i projektet utan att utvecklas är ju mitt största mål, inte kvantitet av öl eller extra pengar i fickan.

Det tråkiga är ju om man måste pröjsa för allt själv och sedan skänka, det är den biten jag vill undvika då jag inte är gjord av pengar.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av stillton »

rocketman skrev:Läste någonstans om det var här eller någon annanstans att man funderade på att
göra vört och låta deltagarna hälla i jästen, sen hyrde de plats för jäsbehållaren.
De skulle även kunna köpa tjänsten flaskning.. Men hurvida det är ok eller inte det
vet jag inte :)

Men håll oss informerade om vad du kommer fram till och vad de säger!
rent teoretiskt en bra idé. men om någon skulle göra det i kommersiellt syfte så skulle eventuella kryphål garanterat täppas igen, vilket i slutändan skulle innebära striktare lagstiftning mot oss hembryggare. så tyvärr skulle det bara skada hobbyn i slutändan.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av AirQ »

Ungefär samma knep användes på gotland på marknader förut, man sålde en kaka för 40kr och då ingick ett glas Gotlandsdricka, funkade väll i 3-4år sen blev dem nitiska på det också.
Learning by doing is the shit
Jingemar
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 28, 2014 13:23

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av Jingemar »

Jag förstår, men är det verkligen i kommersiellt syfte?
Det som skulle kunna hända är väl att vi gör ett bra öl som vi vill tillverka och på så sätt faktiskt kanske börjar skatta enligt reglerna.

Men men, jag "glamoriserar" väl kring min egen idé. Man vill ju så gärna att det ska fungera. :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av latmasken »

Kommersiellt syfte blir det så fort nån tjänar något på det.

Så för att det INTE ska bli kommersiellt så krävs det att den som tillverkar ölen betalar precis lika mycket som alla andra. Och frågan är vem som är så sugen på att stå och gratis tillverka en massa öl och sen bara få behålla en bråkdel av all ölen, och behöva ge bort resten till några som inte lyft ett finger för att hjälpa till med jobbet.

Visst, är man fem stycken som delar på det så får man ju i alla fall behålla 20% av ölen, men kommer man uppåt 20 pers så blir det inte mycket kvar av en bryggning.


Jag kan se paralleller med reglerna som gäller för hemmapoker i en del amerikanska stater, värden får inte ta ut ett jota i avgift, får inte ens ta betalt för att bjuda på mat. Inte ens om det så att säga görs helt vid sidan av själva pokerturneringens pengar. I princip måste värden gå back för att det inte ska bli problem.
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster