Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bjuda på eget öl, eller?

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
IPA-rune
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor okt 10, 2013 12:00
Ort: Eskilstuna

Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av IPA-rune »

Får man bjuda på sin egentillverkade öl? Om man får det, hur är det då om man säljer en bit ölkorv för en tia :shock: på föreningen och får en öl på köpet? Lurigt med lagstiftningen.
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Madmaxtiger »

IPA-rune skrev:Får man bjuda på sin egentillverkade öl? Om man får det, hur är det då om man säljer en bit ölkorv för en tia :shock: på föreningen och får en öl på köpet? Lurigt med lagstiftningen.
Kan man inte ge bort det men tar gärna emot gåvor!!! 8)
En del som står och puttrar här och där.
Användarvisningsbild
Twigalley 4
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor maj 02, 2013 12:17
Ort: Piteå

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Twigalley 4 »

Köp en bit korv och få ett hantverksöl på köpet.
Ser inte varför det inte skulle funka när du dessutom gör det inom en förening. Handlar det om bara medlemmar? Isf ska du kunna vissa upp en lista på alla som är där (som är fastställd innan) och då är ni ett slutet sällskap. Sen får du inte göra vinst på ölen, men på korven :) Självkostnads pris är ok att ta för köpes öl iaf, det borde ju vara rimligt att kunna ta det för din öl också, iaf inom föreningen (osäker där).
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Knox »

Ring och fråga skatteverket
Användarvisningsbild
IPA-rune
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor okt 10, 2013 12:00
Ort: Eskilstuna

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av IPA-rune »

Twigalley 4 skrev:Köp en bit korv och få ett hantverksöl på köpet.
Ser inte varför det inte skulle funka när du dessutom gör det inom en förening. Handlar det om bara medlemmar? Isf ska du kunna vissa upp en lista på alla som är där (som är fastställd innan) och då är ni ett slutet sällskap. Sen får du inte göra vinst på ölen, men på korven :) Självkostnads pris är ok att ta för köpes öl iaf, det borde ju vara rimligt att kunna ta det för din öl också, iaf inom föreningen (osäker där).
Intressant, men å andra sidan har man väl rätt att sätta vilket pris man vill på ölkorven, den behöver det inte vara självkostnad på, korv säljs väl med liten vinst vid alla förekomster på alla förenings/klubbmöten, ölen ska ju inte säljas utan skänkas till de som köper ölkorv :? .
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Norfdas »

Korvtillbehöret kan kosta. Mitt senaste tillbehör kostade 170 kr plus frakt, arbete och värmekostnad för ca 20 liter.
Jäser fortfarande.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Knox »

Man får inte sälja något och ge alkohol på köpet om jag minns rätt. Det kan tolkas som försäljning men bäst är nog att sälja för inköpspriset dock vet jag inte om man behöver betala moms
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Brandis »

Twigalley 4 skrev:Köp en bit korv och få ett hantverksöl på köpet.
Ser inte varför det inte skulle funka när du dessutom gör det inom en förening. Handlar det om bara medlemmar? Isf ska du kunna vissa upp en lista på alla som är där (som är fastställd innan) och då är ni ett slutet sällskap. Sen får du inte göra vinst på ölen, men på korven :) Självkostnads pris är ok att ta för köpes öl iaf, det borde ju vara rimligt att kunna ta det för din öl också, iaf inom föreningen (osäker där).
Som jag förstått på alla tidigare diskutioner runt detta ämne:
Har du inte alla de tillstånd & betalar de skatter som krävs för att brygga & sälja öl kommersiellt får du inte lov att ta betalt för hembryggd överhuvudtaget, du bryter då mot åtminstone alkohollagstifftningen, och säkerligen någon skattelag också...

Är eventet av sådan dignitet att det kan locka till sig Skattemyndigheten bör man kolla extra noga vad som gäller upplever jag det som.

Edit:
Knox skrev:Man får inte sälja något och ge alkohol på köpet om jag minns rätt. Det kan tolkas som försäljning men bäst är nog att sälja för inköpspriset dock vet jag inte om man behöver betala moms
Korrekt
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Användarvisningsbild
Twigalley 4
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor maj 02, 2013 12:17
Ort: Piteå

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Twigalley 4 »

Detta gäller iaf för köpes öl. Men nu gällde det ju egen bryggd, kolla med din kommun vad som gäller, de vet.

Kap 8:1 a § Serveringstillstånd krävs inte om serveringen
1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker. Lag (2012:205).
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Brandis »

Twigalley 4 skrev:Detta gäller iaf för köpes öl. Men nu gällde det ju egen bryggd, kolla med din kommun vad som gäller, de vet.

Kap 8:1 a § Serveringstillstånd krävs inte om serveringen
1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker. Lag (2012:205).
Det är dock skillnad på skattad köpeöl ( även den du köper i/från Tyskland är skattad) och den oskattade hembryggda ölen. Det är ganska hårda regler runt det där med hembryggt öl, det får inte serveras eller förekomma ens i en lokal som innehar serveringstillstånd.
SHBF har eller har haft en lobbying runt bl a detta...
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Användarvisningsbild
Twigalley 4
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor maj 02, 2013 12:17
Ort: Piteå

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Twigalley 4 »

Precis vad jag menade Brandis, lagstiftningen är hård.

Jag har dock jobbat en hel del med tillfälliga tillstånd men då med köpes öl och spritdrycker och ville bara informera om vad som gällde där men det var ju inte det som IPA-rune ville veta, så tillbaka till hans fråga.

Man kan ju inte låta bli att bli nyfiken på hur öl- och bryggföreningar gör? Någon som är med i en?
Användarvisningsbild
IPA-rune
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor okt 10, 2013 12:00
Ort: Eskilstuna

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av IPA-rune »

Twigalley 4 skrev:Precis vad jag menade Brandis, lagstiftningen är hård.

Jag har dock jobbat en hel del med tillfälliga tillstånd men då med köpes öl och spritdrycker och ville bara informera om vad som gällde där men det var ju inte det som IPA-rune ville veta, så tillbaka till hans fråga.

Man kan ju inte låta bli att bli nyfiken på hur öl- och bryggföreningar gör? Någon som är med i en?
Man betalar 12% livsmedelsmoms på korven, man får bjuda på ketchup och senap som också är livsmedel, öl räknas också som livsmedel, folköl skattas med 12% och starkare öl med 25% moms, Frågan kvarstår, senap och öl är båda livsmedel, får man bjuda på senap men inte öl, verkar konstigt. Vad säger EU om frågan? :?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Knox »

Det man kan göra är att ha inträde och bjuda på öl och mat men jag vet inte hur korrekt det är
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Knox »

IPA-rune skrev:
Twigalley 4 skrev:Precis vad jag menade Brandis, lagstiftningen är hård.

Jag har dock jobbat en hel del med tillfälliga tillstånd men då med köpes öl och spritdrycker och ville bara informera om vad som gällde där men det var ju inte det som IPA-rune ville veta, så tillbaka till hans fråga.

Man kan ju inte låta bli att bli nyfiken på hur öl- och bryggföreningar gör? Någon som är med i en?
Man betalar 12% livsmedelsmoms på korven, man får bjuda på ketchup och senap som också är livsmedel, öl räknas också som livsmedel, folköl skattas med 12% och starkare öl med 25% moms, Frågan kvarstår, senap och öl är båda livsmedel, får man bjuda på senap men inte öl, verkar konstigt. Vad säger EU om frågan? :?
Nja senap ser man som något som redan ingår i rätten korv med bröd dvs det ingår i priset
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Brandis »

Knox skrev:Det man kan göra är att ha inträde och bjuda på öl och mat men jag vet inte hur korrekt det är
Som jag förstått det är det ok
Bryggföreningar gör ju så för att täcka lokalhyra etc ;)

Ipa-rune:
Mat är en sak
Alkohol och i det här fallet hembryggd sådan är en helt annan sak
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster