Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bjuda på eget öl, eller?

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Magnus Stockhaus
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 05, 2013 23:27
Ort: VAXHOLM

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Magnus Stockhaus »

Någon som vet om lagen har ändrats på något sätt, eller vad som gäller exakt i dag? Jag hittade denna PDF på SHBF som kanske kan/kunde ge lite förklaring till vad som gäller. Skriven av: Thomas Bull Docent i offentlig rätt Juridiska fakulteten Uppsala universitet.

Men seriöst så undrar jag vad som gäller om jag spänner på mig ett cornelis fat på ryggen, tar ett gäng plastmuggar och går ner på stan och bjuder vuxna (över 18år) på en plastmugg av min egna brygd och delar ut informationsblad? Vad skulle farbror blå säga då?

Helt klart kan jag ta och hyra en lokal, ta inträde för att täcka de kostnader som jag kan påvisa hör till hyran av lokal och utrustning. Men vad skulle lagen säga om jag ställer ett bord hos willys (med deras tillstånd såklart om att stå i deras affär) och bjuder på smakprover och informerar om ölen?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Knox »

http://www.polisen.se/Ostergotland/Laga ... r/Alkohol/

Det är upp till kommunen om alkohol får förtäras på allmän plats. Jag är tveksam till att du får bjuda i annat än slutet sällskap eller bland släkt och vänner.
Magnus Stockhaus
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 05, 2013 23:27
Ort: VAXHOLM

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Magnus Stockhaus »

Knox skrev:http://www.polisen.se/Ostergotland/Laga ... r/Alkohol/

Jag är tveksam till att du får bjuda i annat än slutet sällskap eller bland släkt och vänner.
Tack Knox, tänkte inte på kommunen men ju vist får man bjuda vem som helst som är över 18år på egentillverkad öl, det är jag säker på till 100% eller mer om du vill. Om så inte vore fallet skulle kyrkan inte kunna hålla nattvard... Det har ju också visar sig i domstol redan att det är lagligt att bjuda på alkohol, det står det i den PDF'en som jag länkade till där professorn hänvisar till den friande domen av ICA handlaren som gav bort vin som gåva till sina kunder i sin ICA butik. Så vist får du skänka bort alkohol utan att det är ett slutet sällskap. Svart att ha slutet sällskap i både kyrka och på ICA.

Men kommunen måste jag kolla upp. Note to selfe: Kolla upp kommunens ordnings stadgar!

Tack Knox, har man ingen att bolla med så finns ju internet!
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Brandis »

Skillnaden mellan din hembryggda öl och kyrkans nattvardsvin är ganska stor.
Nattvardsvinet är skattat och klart, ditt hembryggda öl är det inte.
Ett av de starkaste kraven för att försäljning och liknande är att den alkohol du tillhandahåller, är skattad i Sverige (för slutna privata sällskap, EU). Svårare än så är det inte egentligen. (så stryk bordet på Willys ;) )
Tar du betalt för din hembryggda, då begår du skattebrott och säkerligen något mer.
Anordnar du en träff, där hembryggare får ställa ut sin öl till avsmakning utan att de får ersättning, kan du ta entré för att täcka lokalkostnader etc. Det vore nog olämpligt att själv arrangera och bara bjuda på sitt eget öl. Deltagarna på träffen skall också vara föranmälda om jag inte minns fel

Kyrkan har dessutom en säregen ställning just runt nattvardsvinet (som oftast är kraftigt utspätt med vatten) som vi som privatpersoner aldrig kommer kunna hävda eller likna oss vid rörande att "bjuda" på alkohol.
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Magnus Stockhaus
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 05, 2013 23:27
Ort: VAXHOLM

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Magnus Stockhaus »

Är det ingen som orkar läsa pdf'n från Thomas Bull, Docent i offentlig rätt Juridiska fakulteten Uppsala universitet?

Tack och lov så är det stor skillnad på mitt öl och kyrkans vin! Att sälja och ge bort är två stora skillnader. Har aldrig tänkt sälja (än)! Bara ge bort. Jag tror inte Willys skulle upplåta plats för ett bord, men om de gjorde det, varför inte? Finns ju redan en prejudikat på att det är ok!

Sälja tänkte jag ju inte göra (än) men anordna en "träff" där jag bjuder på mitt öl blir nog av. Känner mig inte ett dugg orolig för detta även om farbror blå skulle hälsa på. Det är ju lagligt, jag får bjuda på fest oavsett vilken anledning där jag får bjuda på alkohol, så vad är problemet? Finns inget! (svarade jag på min egen fråga nu?) ;)

Men den verkliga frågan var ju vad som händer om jag spänner fast ett fat på ryggen och går ut en lördag mitt på dagen och bjuder alla som jag träffar och är över 18år på ett smakprov? Även det är lagligt så länge jag inte tar betalt vare sig för dryck, mugg eller mitt trevliga sällskap. Frågan blev besvarad av Knox som påpekade att man måste nog kolla var kommunens ordnings-stadgar säger om alkoholförtäring på allmän plats. Men är det ok så blir det också helt ok att göra som jag funderar på.
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av renkku »

Skillnaden är att vinet de bjuder på Willys är också färdigt skattat som en alkoholdryck. Skall du bjuda på ditt öl på offentlig plats behöver du också skatta det som en alkoholdryck, och livsmedelsverket skall ha godkänt ditt bryggeri precis som för ett kommersiellt mikrobryggeri. Om du bjuder på en fest inne i en lokal är det en annan sak, där är det okej att bjuda.
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Brandis »

Jodå, har läst den pdf:en. Jag har också läst svenska alkohollagen och skattelagen rörande just alkohol.
Bjuder du på gatan begår du lagbrott, därav skrift tidigare om att din hembryggda öl är oskattad, sedan tillkommer godkända lokaler för tillverkning, tillstånd för skatteupplag och en hel del andra saker rörande hantering av alkohol och hur den hanteras.
Det finns många delar som speglar vad som gäller, och pdf:en är inte dagsfärsk direkt.

Bjuda i slutna sällskap (hemmet, privat fest eller en hembryggarträff) är helt ok.
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Magnus Stockhaus
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 05, 2013 23:27
Ort: VAXHOLM

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Magnus Stockhaus »

Så du menar att om jag har två flaskor hembryggd öl och bjuder min kompis på bråvallafestivalens camping så är det ett lagbrott?

Nej det är sant att den inte är purfärsk, den är från 2007. Verkr inte som om någon lag angående detta har ändrats sedan dess dock?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av vafan »

Magnus Stockhaus skrev:Så du menar att om jag har två flaskor hembryggd öl och bjuder min kompis på bråvallafestivalens camping så är det ett lagbrott?

Nej det är sant att den inte är purfärsk, den är från 2007. Verkr inte som om någon lag angående detta har ändrats sedan dess dock?
Camping är ingen offentlig plats, så där får du kolla med campingen vad som gäller. Det är kommunen som bestämmer reglerna så kolla med din kommun.

"Får man ta med alkohol in på festivalområdet?"
Nej, det är inte tillåtet, och inte heller glasflaskor. Till campingen får du däremot ta med egna drycker, men inte i glasflaskor.

källa: http://www.bravallafestival.se/info/faq/
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bjuda på eget öl, eller?

Inlägg av Brandis »

Visst går det sitta i en offentlig park (om Kommunen tillåter alkohol på offentlig plats) och dra några hembryggda med polaren, men nu vrider du runt och blandar äpplen och päron.
Svaret du fick gällde din ursprungliga fråga. Det är något helt annat att sitta på en camping (där campingägaren bestämmer vad som gäller, privat område) eller dela några hembryggda med en kompis (hemma eller på av kommun tillåten offentlig plats) mot att spänna cornyn på ryggen och gå på stan och bjuda vem som helst över 18 år på ditt hembryggda.
Rätt stor skillnad.

Om inte vingårdarna i Sverige får ge smakprov i samband med guidade turer etc på sina egna (enligt lag och myndigheter godkända vinodling) utan speciellt tillstånd, kan du ju fundera på vad som gäller för öl, tillverkat i av myndigheter icke godkänd lokal, oskattat, och utan tillstånd för någon form av alkoholhantering överhuvudtaget...
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster