Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Påhälsning av lagens långa arm

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
HillbillyFarmer
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör apr 13, 2013 23:01
Ort: Norrland

Påhälsning av lagens långa arm

Inlägg av HillbillyFarmer »

Hej forumrister!

Tänkte dela med mej av liten händelse som utspelade sej i helgen.


Kommer hem i helgen efter att legat ute på jobb några dagar och möter en av mina grannar som glatt påpekar att det har varit inbrott i källarförråden och polisen vill bestämt träffa mej. Jag och min granne är inte bästa vänner direkt, Nu myser den jävlen säkerligen!!! :evil:


Allfall jag har en spiralis och en potstill men använder samma vinhink till båda. Spiralisen delar var utsprida i köksskåpet, vinhink med värmelement i ett skåp, kopparspiral i skåpet ute i hallen, Turbojäst i kökslådan osv.

Däremot potstillsdelen spiralen och kylhinken förvaras i ett låst dokumentskåp i källarförrådet ihop med lite tomma dunkar ett par vinhinkar och annat diverse småplock.

Jag har inget och dölja tänker jag och går ner i källarförrådet och låset på dokumentskåpet får du använda högljutt våld eller skära upp med risk att bränna ner halva källaren så jag känner mej säker på att dom vill bara göra en koll om inbrottet. Men NEJ där möter jag två poliser i fullfärd med att gå igenom mina saker och självklart har inbrottstjuvarna brutit upp skåpet med vinkelslip *Jäkla idioter* och INTE stulit kopparspiralen den ligger väl synlig i på golvet med andra saker och självklart har polisen hittat den gamla värdelösa hembränningsboken som låg nerpackad i en flyttlåda den hade såklart tjuvarna rotat fram den med.


Jag börjar prata med konstaplarna som är trevliga och som förklarar för mej att jag är misstänkt för hemkokning och har en order om husrannsakan. Vi går upp till mej där dom går igenom lungt och försiktigt lägenheten hittar alla sakerna inklusive 3 liter okkolad hemkokt och ungefär 8 liter färdigt hemkokt och lite kryddad hemkokt med frukt plus 50 liter mäsk på jäsning.


Jag brukar bränna runt två gånger per år och kör upp ett lager och lukten håller sej i köket tror jag och hoppas jag. Jag har sålt nån dunk till vänner nångång men aldrig sagt att jag har gjort den själv. Jag säger att jag känner en som *brukar bränna och sälja lite*. Jag kände att det var lika bra och erkänna att det var min sprit dom hittade i skåpen men utrustningen till spiralisen och potstillen var till vin och öl tillverkning och dom 50 literna mäsk var vin på jäsning. Polisen sa inte så mycket bara ''DET SKA VI TRO PÅ VA?!'' och plockade med sej drickat potstillen spiralisen och lämnade kvar mina 50 liter mäsk min turbojäst (6 paket) och lite annat smått och gott som mätare hävert och sånt. Dom gick sin väg med grejerna men efter en stund ringer det på dörren igen där står samma poliser igen och har order från åklagare att dom ska beslagta mina jaktvapen pistoler och mina två revolvar..... Sen går dom in och kör rent hus i vapenskåpet VA FAN?!


Nu är frågan som gör mej tokigt har dom rätt att dra in mina vapenlicenser för en sån sak.

Vad tror ni här på forumet? Jag har ju inte direkt slagit ihjäl nån eller kört på fyllan.

Ska på förhör imorgon och beslaget av mina vapen är överklagat med hjälp av advokat ska träffa henne idag igen. Hade en moddad labbe i min ägo för några år sen som gick varm ofta men aldrig några problem med lagen och då bodde jag i hus men den är bortskänkt sen länge. Så det hoppas jag inte dyker upp som ett brev på posten....



Med vänliga Hälsningar knäckt hobby hemkokare
Cederbusch
Bryggare
Inlägg: 118
Blev medlem: tis apr 30, 2013 23:25
Ort: Örebro

Re: Påhälsning av lagens långa arm

Inlägg av Cederbusch »

Trist att uppleva kan jag tänka mig, men jag är en person som tror på rättssamhället så jag kan inte direkt klaga på agerandet från polisen.

Angående dina vapen så är de väl bara beslagtagna för tillfället, dina licenser har du väl kvar? Åklagaren blev väl nervös över att du har tillgång till vapen. Var du hotfull mot poliserna eller uttalade dig nedsättande om åklagaren? Eller så tror åklagaren att alla som bränner hemma automatiskt är tunga brottslingar på andra områden.

Men det är väl möjligt att hembränneri skulle kunna vara grund för att dra tillbaka din vapenlicens. Men jag kan inget om det så jag vet inte.

Hoppas det går bra i förhören. Du kanske ska satsa på att bara göra vin och öl istället. Nu är du ju känd så risken finns att de håller ett extra öga (näsa i trapphuset) på dig.
Användarvisningsbild
HillbillyFarmer
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör apr 13, 2013 23:01
Ort: Norrland

Re: Påhälsning av lagens långa arm

Inlägg av HillbillyFarmer »

Kan inte annat än hålla med på den punkten, polisen gör bara sitt jobb och när dom kom tillbaka och skulle göra beslaget av mina vapen så var det väl inte så jäkla kul för dom med heller. konstaplarna tyckte själv att det var lite väl i överkant och onödigt.


Jag var inte uppkäftig eller hotfull eller nåt sånt överhuvudtaget samarbetsvillig så gott jag kunde. Men dom tror väl att alla som bränner hemma och åker Harley bobber med aphängarstyre och har en gamla jänkebil från 1951 är outlaws nuförtiden. Fick böter får nåt år sen för att jag körde utan hjälm på en träff med hojen men det känns lite overkill för ett beslag.


Advokaten var hoppfull med att jag skulle få tillbaka mina vapen så länge jag inte blir dömd till fängelse och det är det enda jag bryr mej om. Sen så är det bästa enligt henne och erkänna allt, ta boten och gå vidare. För nåt fängelse straff blir det nog inte tal om.

Så nu får man funderar på om man ska ta smällen och bara erkänna resten eller knipa tyst :angel: Böter lär jag få för innehav!

Jag övergår nog till att köpa mitt dricka i fortsättningen hos det statliga alkohol monopolet.
Användarvisningsbild
VMstillTube
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: ons jul 24, 2013 15:08

Re: Påhälsning av lagens långa arm

Inlägg av VMstillTube »

Oj då! inte bra. vilken total otur :cry:

Hoppas det går bra. det är ju svårt att blåneka när de har hittat både mäsk och sprit i din bostad. Men det är ju klart att du kan ju säga att det är ett vitt vin som inte är klart :-)

Du kan ju neka till just hembränning, det har tydligen bara en misstanke om det. Frågan är ju om de beslutar att åtala för det med tanke på fynden i din källare & bostad.

Men det är svårt att säga.


Lycka till
Användarvisningsbild
HillbillyFarmer
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör apr 13, 2013 23:01
Ort: Norrland

Re: Påhälsning av lagens långa arm

Inlägg av HillbillyFarmer »

VMstillTube skrev:Oj då! inte bra. vilken total otur :cry:

Hoppas det går bra. det är ju svårt att blåneka när de har hittat både mäsk och sprit i din bostad. Men det är ju klart att du kan ju säga att det är ett vitt vin som inte är klart :-)

Du kan ju neka till just hembränning, det har tydligen bara en misstanke om det. Frågan är ju om de beslutar att åtala för det med tanke på fynden i din källare & bostad.

Men det är svårt att säga.


Lycka till

Hej!

Jag klarade mej lindrigt undan eftersom ärendet blev nerlagt i början av månaden. Har inte fått tillbaka mina grejor och tänker inte lägga nån tid på det heller. Verkar som dom har slarvat bort ''viktiga bevis'' eller förstört. Men som sagt jag kommer inte gräva i det mer.

Däremot mina vapen kom tillbaka efter nån vecka utan större arbete från min advokat. Så det blir jakt även i höst :D


Har flyttat nu och bor i eget hus på ny ort och lär väl inte koka på länge men man vet aldrig! :lol:
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Påhälsning av lagens långa arm

Inlägg av MRWELDER »

AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Påhälsning av lagens långa arm

Inlägg av AirQ »

7 kubik mäsk va inte illa :thumbup:
svårt o förklara bort den produktionen som husbehov :)
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst