Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Importregler.

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Dejnar
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons aug 01, 2012 16:32

Importregler.

Inlägg av Dejnar »

Hej.

Jag har sökt på forumet för att hitta lite info om just importregler
utan framgång.

Så, är det någon som vet vad som gäller?
Vad krävs för att starta en småskalig importfirma?

Tack och hej!
OleFattGuy
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons nov 18, 2009 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Importregler.

Inlägg av OleFattGuy »

Heh. Import av vad?
Det finns många regler kring olika saker.
I Princip är det fri rörlighet på varor och tjänster inom EU, så det är bara att köpa och hämta hem. Men om det gäller alkohol är det nog inte så lätt. Kemikalier har olika regler.
Dejnar
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons aug 01, 2012 16:32

Re: Importregler.

Inlägg av Dejnar »

Dumt av mig.

Jag menar på öl självklart!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Importregler.

Inlägg av stillton »

Dejnar skrev:Dumt av mig.

Jag menar på öl självklart!
har du tänkt att importera öl och sälja till systembolaget? eller krogar?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Importregler.

Inlägg av dan610324 »

även med alla tillstånd så får du inte sälja direkt till krogarna , all försäljning måste gå genom bolaget
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Importregler.

Inlägg av stillton »

dan610324 skrev:även med alla tillstånd så får du inte sälja direkt till krogarna , all försäljning måste gå genom bolaget
jag har också uppfattat det så tidigare, men efter vad jag läst så ska man kunna sälja till krogar om man har ett visst tillstånd. förmodar att det har med EUs antimonopollagar att göra och är inte säker på hur det gäller vid import respektive inhemsk försäljning.
hur som helst känns det som ett svårt projekt. stora leverantörer borde vara knutna till sina distributörer och då leverera sina nichprodukter via systembolaget. dom små distributörerna kan förvisso vara en stor marknad, men borde då gå direkt mot systembolagets egna imortörer. den lilla marknaden som återstår borde då vara små distributörers nichprodukter som inte kan säljas till systembolaget, men som vissa krogar vill ha utan att direktimportera själva.. rent spontant känns det som en obefintlig marknad. (om det nu är på dom villkor som jag tror)
Användarvisningsbild
Calogero
Bryggare
Inlägg: 150
Blev medlem: sön jul 22, 2012 17:08
Ort: Malmö

Re: Importregler.

Inlägg av Calogero »

Import av alkohol är jävligt jobbigt.

Min far och jag startade ett företag för ett antal år sedan för att få in vin från Italien. När man väl fått alla tillstånd att importera ska man få alla tillstånd för att sälja, men det glömmer alla att säga. Sen följer ju Systembolaget. Det går vi inte ens in på.

Sedan 1995 får du som partihandlare sälja till företag med serveringstillstånd, utan inblandning av Systembolaget. Det är inget att hänga i granen eftersom det är mer pappersarbete och frakt än vad det kan generera vinst.

Tillsut blev det bra för oss. Jag jobbar som sommelier på en restaurang som köper bra viner från min far. Han jobbar för fullt att komma in i Beställningsortiment (!) på bolaget medan jag försörjer företaget genom att sälja hans viner på restaurangen.

Som sagt. Skit i det
Tillochmed Jesus hatade vatten så mycket att han förvandlade det till vin

Jag handlar MaltMagnus produkter på Bergsgatan i Malmö!
Dejnar
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons aug 01, 2012 16:32

Re: Importregler.

Inlägg av Dejnar »

Det verkar ju helt klart lite komplicerat.
Men ändock, kan du på rak arm vad dessa licenser heter?
Användarvisningsbild
Calogero
Bryggare
Inlägg: 150
Blev medlem: sön jul 22, 2012 17:08
Ort: Malmö

Re: Importregler.

Inlägg av Calogero »

På rak arm...

Registrerat företag måste du ju ha, med rätt beskrivning av verksamheten. Det gör man hos bolagsverket.

Tillstånd att handla med drycker heter något speciellt. Det kan företaget få beviljat av Skattemyndigheterna

Sedan måste du ha ett papper som visar att du inte behöver skicka tillbaka ett papper påskrivet om att skatten inte är betald i exportlandet. Eftersom du bara ska skatta i Sverige (innanför EU). Alltså. Köper du öl i Tyskland betalar du inte skatt där eftersom du ska betala den här. Eftersom du inte betalar skatt där vill dom som säljer ölen vara säkra på att du betalar här. Då vill dom ha ett papper påskrivet där det står att du betalat svenska alkoholskatter. Det finns inga sådana papper i Sverige. Du måste alltså få tag på ett papper som visar att vi inte använder detta pappret för tyskarna.

Sen kommer det jobbiga. Skitet ska hem också
Tillochmed Jesus hatade vatten så mycket att han förvandlade det till vin

Jag handlar MaltMagnus produkter på Bergsgatan i Malmö!
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster