Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

husbehov bränning

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
kattsand
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:35
Ort: hemligt

husbehov bränning

Inlägg av kattsand »

vad skulle man få för straff om gubbarna blå kommer hem till en och gör en husransökan och hittar 5l hb och en liten apparat på 20l? :D
skrotlarsson
Finjäsare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön aug 14, 2011 23:30

Re: husbehov bränning

Inlägg av skrotlarsson »

mm det hade varit kul och veta på ett ungefär allafall. enda man hört om är ju när det står i tidningarna om stora spritfabriker som har sålt mängder av hb.

tycker inte det borde kunna vara så värst högt straffvärde om man inte har ett digert brottregister i bagaget, särskilt om man tänker på en del folk som man känner till som har gjort både det ena och andra värre än det tredje som fortfarande går lösa.

fast och andra sidan räknas det väl antagligen som en riktigt stor försyndelse i och med man undanhåller staten deras skattepengar och sånt beteende kan ju inte tolereras utan och näpsas å det kraftigaste.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: husbehov bränning

Inlägg av latmasken »

Hittade en tråd på flashback där det stod "3,5 liter färdig sprit och 75L mäsk blir cirka 10K i böter 2001 ".

Sen beslagtas ju apparaten också.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: husbehov bränning

Inlägg av Blådåren »

För en herrans massa år sen( 25) pga surt fruntimmer fick en bekant reda på att det kostade (om jag kommer ihåg rätt) 20 dagsböter och förverkande av utrustning, samt att spritskatt skulle erläggas på den beslagtagna produkten.

Polisen som kom på besök kände sej inte helt bekväm med sin uppgift då han fattade att det aldrig sålts nåt utan bara var en hämd att "sätta dit" killen, snuten tog ett varv i bardisken i källaren och frågade "detta har du köpt väl? :wink: " och lät det vara, öppnade ett skåp där det stod en full "femma" och en halvfull, han tog den halvtomma och tittade på den andra dunken stängde skåpet och och flinade, "lite tröst måste du ha" .
Apparaten togs såklart med, men kringutrustning som termostat och platta mm "var för bökigt att ta med " ..

Såklart har denna polis begått grovt tjänstefel !, men fick stort A i medmänsklighet !, poliser är bara människor dom med !.
Det finns skitstövlar bland dom också, likaväl som bra människor !.
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
kattsand
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:35
Ort: hemligt

Re: husbehov bränning

Inlägg av kattsand »

Blådåren skrev:För en herrans massa år sen( 25) pga surt fruntimmer fick en bekant reda på att det kostade (om jag kommer ihåg rätt) 20 dagsböter och förverkande av utrustning, samt att spritskatt skulle erläggas på den beslagtagna produkten.

Polisen som kom på besök kände sej inte helt bekväm med sin uppgift då han fattade att det aldrig sålts nåt utan bara var en hämd att "sätta dit" killen, snuten tog ett varv i bardisken i källaren och frågade "detta har du köpt väl? :wink: " och lät det vara, öppnade ett skåp där det stod en full "femma" och en halvfull, han tog den halvtomma och tittade på den andra dunken stängde skåpet och och flinade, "lite tröst måste du ha" .
Apparaten togs såklart med, men kringutrustning som termostat och platta mm "var för bökigt att ta med " ..

Såklart har denna polis begått grovt tjänstefel !, men fick stort A i medmänsklighet !, poliser är bara människor dom med !.
Det finns skitstövlar bland dom också, likaväl som bra människor !.
där jag bor finns det bara skitstövlar till poliser.. men straffet idag skulle vara detsamma som då? typ daxböter och betala skatten på varan? men hur stort måste Bryggeriverksamheten vara om man åker i finkan?
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: husbehov bränning

Inlägg av Blådåren »

Kan nog inte svara på när man åker in i kurran , men en vanlig husbehovs-brännare lär iaf inte göra det!.

krävs större tillverknings-mängd samt försäljning för att "nå dit" , men gränsen har jag ingen aning om.
Sprit löser mycket, men inte problem..
Zoggy
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån aug 22, 2011 3:36

Re: husbehov bränning

Inlägg av Zoggy »

Detta var allt jag hitta om det, tyvärr står det inget om mängder. Så jag skulle tro att det helt handlar om hur "bra" åklagaren är.


"11 kap. Straffbestämmelser
1 § Den som

1. tillverkar sprit eller spritdrycker utan att ha rätt till det enligt denna lag, eller

2. förvärvar, innehar, forslar, döljer eller förvarar sprit eller spritdrycker som är olovligt tillverkade
döms för olovlig befattning med sprit till böter eller fängelse i högst två år.

2 § Den som tillverkar, överlåter eller innehar en destillationsapparat eller apparatdel i strid med 2 kap. 1 § andra stycket döms till böter eller fängelse i högst ett år."

Källa: https://lagen.nu/2010:1622

Läser man det där svart på vitt. Hittar de dig med både sprit och apparat kan det bli "max" 3 år på kåken samt böter. Så allt mindre än det kan ses som en vinst i min tanke.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: husbehov bränning

Inlägg av stillton »

i princip finns inte fängelse på straffskalan om man inte säljer produkten i komersiellt syfte. dagsböter ger det garanterat, men den stora pengen går till att betala skatteverket.
därtill kommer landssorgen som det borde innebära av "förbruka" utmärkt hobbydestillationsutrustning. lyckligtvis är det väl undantagsfall idag, då marknaden av HB utkonkurerats av smuggelsprit finns det nog väldigt få åklagare som är villiga att åtala hembrännare som inte rent uppenbart har sålt sprit.
exempel på domar kan läsas ur det högaktuella fallen kring sundsvallstrakten www.2shared.com/document/HSQVa41_/Hembrnt.html
straffen i sig kan ses som ganska låga i mitt tycke, men man få därtill lägga skatteskulden som skatteverket lägger på för försäljning av den otaxerade spriten..
hade dom varit intresserade av att faktiskt sälja bra sprit till en vettig penning så hade jag tyckt synd om dom, men i det här fallet så blir man ju bara förbannad över vilket rykte dom drar över oss som har detta som hobby.
skrotlarsson
Finjäsare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön aug 14, 2011 23:30

Re: husbehov bränning

Inlägg av skrotlarsson »

har inte orkat kolla igenom hela pdfén men sidan 32-33 tycker jag kom rätt lindrigt undan om man kollar på hur mycket dom tog i beslag. 240 liter sprit 90 dunkar och destillations apparat mm.

jäklar vilket berg av stålar i advokatarvoden btw!
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster