Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gåva.

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Zoggy
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån aug 22, 2011 3:36

Gåva.

Inlägg av Zoggy »

man får inte sälja sitt hemgjorda vin. Men får man "ge" bort det? (typ julklapp, födelsedag etc).
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Gåva.

Inlägg av stillton »

Zoggy skrev:man får inte sälja sitt hemgjorda vin. Men får man "ge" bort det? (typ julklapp, födelsedag etc).
tror inte det finns någon specifik bestämmelse om det i lagen. rent spontant så känns det lagligt, och även om det skulle vara olagligt så skulle jag vilja se den åklagare som skulle få för sig att åtala dig för att ge bort en pava vin till en bekant eller släkting..
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Gåva.

Inlägg av luvas »

Så vitt jag vet är det fullt lagligt eftersom du inte gör någon förtjänst på det.
Man får ju bjuda vem som helst på hembryggt öl eller vin så då borde man kunna ge bort det med. :)
Zoggy
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån aug 22, 2011 3:36

Re: Gåva.

Inlägg av Zoggy »

luvas skrev:Så vitt jag vet är det fullt lagligt eftersom du inte gör någon förtjänst på det.
Man får ju bjuda vem som helst på hembryggt öl eller vin så då borde man kunna ge bort det med. :)
Va lite det jag tänkte på å finner fullt logiskt. Men gör inte det ett kryphål I lagen?
"go jul här får du en flaska av mig, oj tack får jag en 50lapp av dig? det va trevligt" xD

Fast jag kanske över analyserar.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Gåva.

Inlägg av dan610324 »

då blir det helt plötsligt ett gränsfall ;-)
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Gåva.

Inlägg av luvas »

Zoggy skrev:
luvas skrev:Så vitt jag vet är det fullt lagligt eftersom du inte gör någon förtjänst på det.
Man får ju bjuda vem som helst på hembryggt öl eller vin så då borde man kunna ge bort det med. :)
Va lite det jag tänkte på å finner fullt logiskt. Men gör inte det ett kryphål I lagen?
"go jul här får du en flaska av mig, oj tack får jag en 50lapp av dig? det va trevligt" xD

Fast jag kanske över analyserar.
Haha, nae det är nog inge vidare lagligt , däremot tror jag att du kan byteshandla, typ en flaska mot något hemgjort, ex. bröd. :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Gåva.

Inlägg av latmasken »

Det spelar juridiskt ingen som helst roll om du byter mot pengar eller andra varor, så fort det förväntas en motprestation så är det ett köp. En gåva skall vara utan förväntningar på motprestation.
Zoggy
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån aug 22, 2011 3:36

Re: Gåva.

Inlägg av Zoggy »

latmasken skrev:Det spelar juridiskt ingen som helst roll om du byter mot pengar eller andra varor, så fort det förväntas en motprestation så är det ett köp. En gåva skall vara utan förväntningar på motprestation.
Tack! detta svarade helt på min orginal tanke :).
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster