Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygga öl gemensamt - Nya alkohollagen

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
R. Ljustermo
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 31, 2011 14:00

Brygga öl gemensamt - Nya alkohollagen

Inlägg av R. Ljustermo »

Är det lagligt att samarbeta två personer för att brygga öl för eget behov? Och är det tillåtet att bjuda sagda öl till nära & kära?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Brygga öl gemensamt - Nya alkohollagen

Inlägg av dan610324 »

det bör det väl vara , jag bjuder då av mitt vin utan att ens tänka i de banorna .

det är ju inte förbjudet att hjälpa någon om man gör det utan ekonomisk ersättning , så att gå ihop och brygga större batcher bör ju inte vara något problem .
finns ju en uppenbar fördel med ett sånt förfarande , man kan ju vara flera som delar kostnaderna då för utrustningen .
känns ju vettigare att köpa en pryl för 5000 om man är 5 st som delar på kostnaden .
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Brygga öl gemensamt - Nya alkohollagen

Inlägg av Sezzi »

Ja, inte tänker jag lusläsa lagboken innan jag bjuder nån på mitt hemgjorda vin iaf :)
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Brygga öl gemensamt - Nya alkohollagen

Inlägg av dan610324 »

ide'n med att gå samman och brygga är inte dum alls , gör det ju bara ändå roligare att hålla på om man har en likasinnad dåre att snacka med medans man håller på .
sen ger det ju helt klart stora ekonomiska fördelar åxå när det gäller kostnaden för utrustning
men största fördelen är nog ändå att man är fler som har ide'er och någon att bolla ide'erna mot medans man håller på och kommer ihåg ide'erna .
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst