Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Står straffet i förhållande till kapacitet?

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Står straffet i förhållande till kapacitet?

Inlägg av TorstenStenmark »

Låt säga att man har en 4-5 liters tryckkokare som potstill, för att kunna göra någon liter brandy eller så. Rent hypotetiskt, givetvis! ;)

Skulle man få samma straff för den apparaten, som om man hade en 200-liters varmvattenberedare som man bränner med.

Låt säga att man i båda fallen bränner för eget bruk (han med vattenberedaren är en enorm suput som bränner en gång om året).

Okej, 200 liter var ett dåligt exempel. 30 liter då.


Dömmer dom "per apparat", eller tar dom hänsyn till storlek?
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Står straffet i förhållande till kapacitet?

Inlägg av luvas »

Den som bränner mest borde ju få det värre straffet.
Sen så känns det ju knappt lönt att sätta dit en stackare som kanske bränner några tio liter om året, medan de finns de som bränner flera hundra liter året och som sedan dessutom säljer det :wink:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Står straffet i förhållande till kapacitet?

Inlägg av latmasken »

Jag tror inte att storleken på apparaten påverkar straffet eftersom det så att säga är själva innehavet av apparaten som är olaglig.

MEN, sen tillkommer det antagligen straff för att ha bränt, och där kommer väl volymerna in antar jag.

Men det är ju bara mina teorier...
stenull
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: sön aug 24, 2008 15:43

Står straffet i förhållande till kapacitet?

Inlägg av stenull »

latmasken skrev:Jag tror inte att storleken på apparaten påverkar straffet eftersom det så att säga är själva innehavet av apparaten som är olaglig.
Nja innehavet av apparaten är ju bara olaglig såvida man destillerar sprit med den. En destillator som sådan får du lov att ha.

/herr viktigpetter. :D
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Står straffet i förhållande till kapacitet?

Inlägg av aqua vitae »

Läs klistrade trådarna i Lag och rätt-forumet.
"Apparat som uppenbarligen är ägnad för tillverkning av sprit
(destillationsapparat) och del till sådan apparat (apparatdel) får
endast tillverkas för, överlåtas till eller innehas av den som har
tillstånd enligt denna lag att tillverka sprit eller spritdrycker. "
stenull
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: sön aug 24, 2008 15:43

Står straffet i förhållande till kapacitet?

Inlägg av stenull »

aqua vitae skrev:Läs klistrade trådarna i Lag och rätt-forumet.
"Apparat som uppenbarligen är ägnad för tillverkning av sprit
(destillationsapparat) och del till sådan apparat (apparatdel) får
endast tillverkas för, överlåtas till eller innehas av den som har
tillstånd enligt denna lag att tillverka sprit eller spritdrycker. "
Precis, och för att bevisa uppsåtet måste finkelrester hittas i apparaten om jag har förstått det rätt.
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Står straffet i förhållande till kapacitet?

Inlägg av TorstenStenmark »

Så att åka dit på innehav av en apparat är rätt osannolikt, eftersom det är svårt att bevisa att en hög med rörstumpar och en gammal tryckkokare är en apparat...

Och om man bara har några liter hemma, i vanliga spritflaskor, så har farbror blå svårt att bevisa något också.

Så det är rätt oriskabelt att bränna sitt eget för husbehov, så länge man inte går runt och skyltar med det?

Jag har alltid varit för nojjig för att våga, men jag kan inte föreställa mig att polisen har resurser för att åka runt och sätta dit lilla mig. Speciellt nu, när alla importerar oskattad sprit och säljer vidare.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Står straffet i förhållande till kapacitet?

Inlägg av aqua vitae »

Om de av någon anledning är på hembesök och hittar apparatdelar och diverse bryggutrustning är det nog svårt att inte åka dit. Rätten behöver bara tolka det som att tryckkokaren och rördelarna "uppenbarligen är ägnad för tillverkning av sprit (destillationsapparat) och del till sådan apparat (apparatdel)" för att du skall få böter.

Det är vanligare att apparater hittas när de är på besök i andra ärenden än att de knackar på för att utreda hembränning. Så ett tips är att inte göra olagliga saker :wink:
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Står straffet i förhållande till kapacitet?

Inlägg av TorstenStenmark »

Jag skulle överklaga det till döds! Bevisbördan ligger på dom! In dubio pro reo.

En tryckkokare är en tryckkokare och kopparrören blev över när jag renoverade kylskåpet eller nått :roll:

Enda brotten jag begår är väl fortkörning och brott mot knivlagen ibland (jag skyller på mitt finska blod). Och så har det väl hänt att man druckit alkohol på platser där det är förbjudet (i varenda park! Vad är väl en picknick utan öl??)

Men dom lagbrotten leder nog aldrig till hembesök :wink:


Men gud vad förbannad man skulle bli om man hade 10 liter hembränd whisky som stått på lagring i åratal, så kommer blårockarna och konfiskerar den. Det är väl nästan det jag är mest rädd för :lol:
Lite böter kan man väl leva med, men att förlora någon finsprit man haft på fatlagring i några år, det är ju oersättligt!
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster