Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur polisen verkar göra vid analys, SKL

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
offer
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: tis aug 26, 2003 2:00
Ort: centrala sverige

Hur polisen verkar göra vid analys, SKL

Inlägg av offer »

Jag har kommit över ett sakkunnigutlåtande + diverse papper från SKL där dom analyserar diverse vätskor (misstänkt mäsk och sprit). Tänkte ni kanske är intresserade :D Vill inte lägga ut dom i sin helhel, men har tillgång till dom ifall jag missar något här som ni undrar över.

Uppdragsgivare
(Vilken polismyndighet som gett uppdrag för analyser)

Allmän information om SKL:s sakkunnigutlåtanden
(Lite babbel om redovisningen, inget intressant)

Material, metodik och materialhantering
Det börjar med en lista över samtliga saker. Dessa såg ut på följande sätt, med förklarande paranteser:
BETECKNING: XX/XX-X-S001 (serienummer, fortsätter med S002 osv)
UNDERSÖKNINGSMATERIAL: [rubrik, t ex "Klar färglös vätska"]
Beslagsnummer: XXXX-XXXX-XXXXX-X
Uppdragsgivarens beteckning: XX/XX-XX-S001
SKL:s materialnummer: XXXXXXXXXX001 (X:en är SKL: diarienummer. Serienummer, fortsätter med 002 osv)
Materialhantering: Materialet kommer att kastas efter [datum] om inte annat meddelas laboratioriet.
Metodik: [se nedan]
Metodik är deras olika analyser, och samtliga förekommande finns på
http://www.skl.polisen.se/sv/For-rattsv ... ysenheten/
I texten står även "Standardförfarande (SF) och metoder (M) markerade med asterix * ingår i laboratoriets ackreditering enligt ISO/IEC 17025.", varför det är asterixer lite överallt.

De kombinationer av SF och M som i huvudsak förekommer är:
D-SF06*, D-M21*, D-M22*, D-M59*
och
D-SF06*, D-M17*, D-M18*

Vilket enligt hemsidan är:
* D-SF06 Standardförfarande för undersökning av material som misstänks vara illegalt tillverkad sprit eller mäsk.
* D-M17 Metodbeskrivning för kvantitativ analys av etanolhalt med densitetsmätare DMA 5000
* D-M18 Metodbeskrivning för kvantitativ analys av etanol och finkelalkoholer från destillerad sprit med gaskromatografi (GC-FID)
* D-M21 Metodbeskrivning för mikroskopisk bestämning av förekomst av jästceller
* D-M22 Metodbeskrivning för kvantitativ analys av fruktsyror i mäsk med högtrycksvätske-kromatografi (HPLC)
* D-M59 Bestämning av alkoholhalt med destillator och densitetsmätning med DMA 5000
Ändamål
Här beskrivs vad som eftersöktes, t ex "vilket typ av sprit/vätska materialen utgörs", "bestämma alkoholhalt" och "fastställa om det har använts i samband med olovlig sprittillverkning" för respektive vätska.

Undersökning och resultat
Här är en tabell med kolumnerna Beteckning, Etanolhalt volym%, Förekomster av finkelalkoholer, Förekomst av jästceller.
Det står även "* = undersökningen är ej utförd pga att den inte är relevant för materialet"
De kombinationer som finns är i princip bara
"XX/XX-X-SXXX, [någonting under 25%], *, Nej"
och
"XX/XX-X-SXXX, [någonting över 25%], Ja, *"
De verkar alltså i första hand kollat jästceller på de svagare dryckerna, och undersökt förekomst av finkelalkoholer i de starkare. Det står alltså exakt % på dessa, men väljer att inte specificera.

Därefter följer en lista med ytterligare egenskaper på vissa av vätskorna så som "fruktsyror ej påvisats" (på vissa <25%) och "indikationer av spårmängder av XXX".

Slutsats
Alla vätskor gås igenom och där det talas om bland annat "klassiska föroreningsmönster som förekommer i hembränd sprit". Vid varje stycke har en grad från uttalandeskalan, som jag hittat på
http://www.skl.polisen.se/For-rattsvase ... andeskala/

Under slutsatsen kommer även en del kommentarer. Kommentarerna berör mer grundläggande vad vissa vätskor i huvudsakligen bestod av (socker, jäst, vatten t ex). Det tas även upp ett HD-fall (Mål B 1658-01) som säger "omöjligt att avgöra om en vätska med alkoholhalt 2,25-22 volymprocent ska anses vara vin eller sprit i alkohollagens mening", men skriver att "straffrättsligt ansvar för förberedelsebrott föreligger" i det fallet.

Handläggning
(Rubrik av respektive undersökning samt vilka laboranter som varit inblandade, och hur dessa kontaktas.)
can i offer you something?
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Hur polisen verkar göra vid analys, SKL

Inlägg av trippp »

Det här var intressant. Tack för att du tog dig tid att skriva in!
Användarvisningsbild
LoneWolf43
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 09, 2010 6:10

Hur polisen verkar göra vid analys, SKL

Inlägg av LoneWolf43 »

Tackar :D . Snut själv, eller nån polare som är det?? Inte för att jag bryr mig om det så sett. Men det brukar inte vara "bara" att få tag på polisens matrial. Känner ett par som inte har det minsta mot hembrännare och andra "ligister", men dom ger då inte ut sån info till mig iaf :lol:.
Vad vet du om det du från bolaget får?
Jag vet att den snapsen är färsk som jag får.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Hur polisen verkar göra vid analys, SKL

Inlägg av Godot »

Borde väl finnas med i förundersökningsmaterialet och följa med i rättegångsprotokollet som är offentligt material efter att dom avkunnats. Det vill säga, om du vet att en "hembränninsrättegång" ägt rum, är det bara att ringa till tingsrätten och beställa nämnda protokoll.

Behöver alltså inte vara en "polisläcka"...
Alfhild
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: mån sep 20, 2010 23:29
Ort: Uppsala
Kontakt:

Hur polisen verkar göra vid analys, SKL

Inlägg av Alfhild »

Intressant.
Jag bränner inte själv, men detta borde ju innebära att om man bränner spriten tillräckligt "bra" kommer man frias på grund av bevissvårigheter?

Underbart att det offentliga skapar dylika incitament för kvalitetssprit! :D
Endast de olyckliga dricka, ty de lyckliga äro redan druckna.
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster